Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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23. Time and Photography / La Photographie et le temps

 

 

Introduction

Jan Baetens, Alexander Streitberger & Hilde Van Gelder

 

Du temps en photographie par adresses imaginaires grammaticalisées

 

Author: Serge Bismuth
Published: November 2008

Abstract (E): We shall suggest thinking that any photo is a sort of observation statement. Thesis will disappoint the laudators of the pure visibility by giving to the language precedence to conceive what implies this shape of statement. Quite particularly, it will seem to have encouraged the exaltation of a belief in one of our contemporary possibilities, made socially efficient because henceforth realized in these images-object at the reach (of hand) of anyone : the belief in the possibility of making ours time.

Abstract (F): Nous proposerons de penser que toute photo est une sorte d’énoncé d’observation. La thèse décevra les laudateurs de la pure visibilité en donnant au langage la préséance pour concevoir ce qu’implique cette forme d’énoncé. Tout particulièrement, elle semblera avoir favorisé l’exaltation d’une croyance en l’une de nos possibilités contemporaines, rendue socialement effective parce que désormais réalisée en ces images-objet à la portée (de main) de tous : la croyance en la possibilité de faire nôtre le temps.

keywords: semiotic - grammaticalization - imaginary address - statement of observation - allusion.

 

 

La boîte noire de Daguerre : un nouvel espace-temps

 

Author: Bérengère Chapuis
Published: November 2008

Abstract (E): Officially made public in 1839, the daguerreotype is considered the first photographic way of documenting the real, bridging the gap between a past that no longer exists and the here and now of the present. But how did this new technique affect our perception of time? In this article we will try to answer this question by adopting the viewpoint of the beholder, the immediate one as well as the more distant one.

Abstract (F): Proclamé en 1839, le daguerréotype s’offre comme le premier enregistrement photographique du réel, passerelle jetée entre un temps révolu et celui de l’ici maintenant. De quelle manière le daguerréotype a-t-il modifié notre perception du temps ? En nous plaçant notamment du point de vue de la réception –immédiate ou plus lointaine- de l’invention, nous essaierons d’y répondre.

keywords: daguerreotype ; birth of photography ; photography,time.

 

 

'Rosencrantz & Guildenstern Are Dead.’ Performing disjunct memory through an early 20th century Danish family photo album—in early 21st century South Australia

 

Author: Andrew Dearman
Published: November 2008

Abstract (E): Opening an old family album performs a particular kind of remembering in which the viewer enters the time and space of the image.  This is facilitated by both a familiarity with the album’s contents, and the coherence of its construction.  The following article examines how such remembering becomes problematic when the images are viewed far from their origin.

Abstract (F): Regarder un vieil album de famille engendre une forme particulière de souvenir, dans la mesure où le spectateur entre dans le temps et l'espace de l'image. Cette approche est facilitée par une connaissance du contenu de l'album, mais aussi par les règles de sa construction. L'article suivant examine comment un tel regard devient problématique quand les images sont regardées loin de leur origine.

keywords: time, memory, typology, family, place.

 

 

The Photographic Device as a Waiting Machine

 

Author: Mauricio Lissovsky
Published: November 2008

Abstract (E): “Where to had the time gone when the photographic experience became instantaneous?” Combining Bergson’s  duration, Benjamin’s experience and Simondon’s individuation, this ontogenetic investigation on modern photography, based on an immanent conception of the instant, suggests that  the photographic images carry vestiges of the photographer’s expectations that create them.

Abstract (F): “Que se passe-t-il dans le temps lorsque l’expérience photographique est devenue instantanée?” Cet essai articule la durée bergsonienne, l’expérience de Benjamin et l’individuation de Simondon, à travers une investigation ontogénétique de la photographie moderne basée sur la conception immanente de l’instant. On voudrait suggérer ici que l’image photographique porte la trace des attentes du photographe lui même.

keywords: Theory of Photography; Modern Photography; Instant; Photographic Experience; Duration.

 

 

Between present and past: photographic Portugal of the 1950s

 

Author: Susana S. Martins
Published: November 2008

Abstract (E): The image of a place is always formed by a multitude of cultural mediations, where photographs play a crucial role. Considering photographic travel books on Portugal published during the 1950s and the 1960s, I will analyse these cultural objects as ‘time-structured’ and ‘time-proposing’ devices but also their relevance in the spreading of national narratives. Departing from some visual examples, my point is to investigate how photographs did contribute to the creation, maintenance or denial of recurrent Portuguese historical fictions, and to suggest how ideological frames can also be understood as a matter of time.

Abstract (F): La représentation d’un lieu est déterminée par un grand nombre de médiations culturelles, notamment photographiques. On examinera ici un corpus de livres de voyages sur le Portugal publiées dans les années 1950 et 1960 qui comprennent des illustrations photographiques. On part de l’idée que ces publications sont structurées par un contexte temporel tout en proposant aussi une vue temporelle particulière. Les images qu’elles contiennent contribuent à diffuser certaines narrations liées à l’idée nationale. A partir de quelques exemples visuels concrets, on examinera comment ces photographes créent, maintiennent ou mettent entre parenthèses des fictions historiques typiques du Portugal et comment leur idéologie sous-jacente peut également être expliquée par l’ancrage historique et temporel de ces images.

keywords: photographic travel book, time, Portugal, Chris Marker, national representation, fiction, ideology.

 

 

Prehistoric photography, the ultimate anachronism

 

Author: Samuel Melser
Published: November 2008

Abstract (E): This paper reviews 19th century archaeological finds and argues that the function of reconstruction images (including photographs) of “prehistoric man” is to re-create the socio-cultural context in which they are constructed in order to incite a form of empathy whereby the spectator sees him or herself in the projected scene so as they be more easily digested.

Abstract (F): Cet article discute de nombreuses fouilles archéologiques du 19ème siècle et propose l’argument suivant : la fonction des images de reconstitution (y compris photographies), de l’ « homme préhistorique » est de récréer le contexte socio-culturel dans lequel elles sont fabriquées ainsi que d’inciter une forme d’empathie pour qu’elles soient plus facilement digestible.

keywords: Prehistoric man, prehistory, archaeology, reconstruction, reconstitution, image, realism, hyperrealism, silicon, photography, anachronism, evolution, progress, chronology, science, deduction.

 

 

Le temps des gestes et l’arrêt sur l’image dans le photojournalisme: entre la rhétorique corporelle et le pathos iconique

 

Author: Benjamin Picado
Published: November 2008

Abstract (E): In this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of the temporal dimension of actions in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action as a standpoint, we  identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its proper codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in an iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured.

Abstract (F): Nous proposons ici une analyse des aspects de codage du geste, dans ses relations avec l’arrêt du temps des actions de la part de la photographie: en partant du cas de la saisie du mouvement dans le photojournalisme contemporain, nous examinons les manières par lesquelles les principes picturaux de la représentation peuvent servir  comme un donnée structurelle du discours visuel dans la photographie. En partant des idées de Gombrich sur les principes des représentations picturales des actions humaines, nous identifions l’arrêt du geste dans la photographie comme étant divisé entre deux traits principaux de son codage : d’un côté, nous identifions cette normalisation du geste avec les procès de ritualisation de l’attitude humaine;de l'autre, le geste est identifié avec les aspects les plus expressifs de la représentation (donc avec la génération d’un pathos, qui se trouve traduit dans sa forme iconique), i.e., pour la production d’une sympathie sensorielle de l’image avec les aspects de l’expérience des personnages de la scène capturée.

keywords: Photography, action, representation, gesture, rhetoric.

 

 

Motion! On how to deal with the paradox in dance photography

 

Author: Maarten Vanvolsem
Published: November 2008

Abstract (E): The paradox of dance photography - how to make something move in a still image - does not seem to have a solution, unless one discards the traditional central shutter/snapshot photography. With strip photography we are able to focus on the choreography, the transitions, rather than freezing dancers in midair.

Abstract (F): A première vue, photographier la danse est un paradoxe dont on ne sort jamais: comment rendre le mouvement à l'aide d'une image fixe? Le seul moyen de résoudre ce dilemme est de renoncer à la photographie de l'instantané, basée sur le principe de l'obturateur. Le propos de cet article est de montrer que la photographie "séquentielle" présentée en ces pages permet de mettre l'accent sur l'élément chorégraphique et de montrer les transitions d'un état de danse à l'autre au lieu de figer les danseurs dans des poses plus ou moins bougées.

keywords: Strip-photography, slit scan Photography, dance, photography and time.

 

 

Warsaw photographed: time, place and memory

 

Author: Magdalena Wróblewska
Published: November 2008

Abstract (E): Leonard Sempoliński (1902-1988) was one of the foremost figures in documentary photography in Poland after World War II. He most willingly recorded changes, the passage of time and its traces in urban matter and structure. He also carried into effect the idea of documenting the ruins of Warsaw in 1945. In his archive time and memory are strictly connected with space and  matter, not only these of the city and its monuments, but also of photographs. Every picture became a peculiar space of time, material representation of memory and history.

Abstract (F): Leonard Sempoliński (1902-1988) était un des photographes les plus importants de l’après-guerre en Pologne. Ses sujets préférés étaient les changements de l’espace urbain, le passage du temps et ses traces dans le tissu de la ville. Un de ses projets consistait à établir une archive visuelle des ruines de Varsovie en 1945. Dans son archive temps et mémoire sont directement liés à l’espace et à la matérialité, d’abord celle de la ville et de ses monuments, ensuite celle des images mêmes. Chaque photographie devenait une représentation particulière du temps et de l’espace, des souvenirs et de l’histoire.

keywords: Archive, Document, Memory, Photography, Ruin.

 

 

Photographie, séquence et texte. Le Narrative art aux confins d’une temporalité féconde

 

Author: Perin Emel Yavuz
Published: November 2008

Abstract (E): In the 1960s-70s, many artists have developed experimental practice of Photography including text and series/sequence. At first, the process has been mainly conceptual and documentary. Gradually it has become more and more narrative as demonstrated Narrative Art. Therefore, the photographic and textual sequences appear as the development of "fruitful temporality" suitable to diegesis. Thus, Cartier-Bresson's vision - essentially focusing on the concentration of Time through the "decisive moment" - is from now on overtaken.

Abstract (F): Dans les années 1960-70, une pratique artistique largement répandue reposait sur un usage expérimental de la photographie caractérisé par la séquence et le recours au texte. D’abord purement conceptuel et documentaire, cet usage s’est tourné peu à peu vers la narrativité, à l’exemple du Narrative art. La séquence photographique et textuelle apparaît ainsi comme le lieu du développement d’une temporalité féconde à même de développer une diégèse.

keywords: photography, sequence, text, narrative, time configuration, plot, Narrative art, Paul Ricœur.

 

Various

 

Some Thoughts on Dream Aesthetics

 

Author: Mikita Brottman
Published: November 2008

Abstract (E): As Freud acknowledged, the same narrative capacity that helps us make sense of reality
also helps us to make sense of the dream. However, although the dream's waking analogue
is usually considered to be fiction, dreams are seldom, if ever, language-based. In what language do dreams speak to us? Do we dream in words, illustrations, or moving images? In considering the dreams of a group of young artists, I offer some tentative thoughts and questions about the
aesthetics of dreams.

Abstract (F): Nous savons depuis Freud que les facultés narratives qui nous aident à donner un sens au réel, aident aussi à donner un sens au rêve. Toutefois, et en dépit du fait que la fiction passe souvent pour l’équivalent éveillé du rêve, il est rare, pour ne pas dire exclu, que les rêves soient d’abord des constructions verbales. Mais dans quelle langue est-ce que les rêves nous parlent ? En mots, en illustrations, en images ? En analysant les rêves de quelques jeunes artistes, j’essaie d’apporter quelques nouveaux éléments de réflexion à l’analyse des rêves.

keywords: Dreams, Freud, Narrative, Language, Images, Memories, Media.

 

 

The Memory of Ecology. Lexification, Perception and Serenification in Robert Pogue Harrison

 

Author: Ben De Bruyn
Published: November 2008

Abstract (E): This article discusses Robert Pogue Harrison’s work on memory and ecology. In his study on The Dominion of the Dead, this critic proposes a new way of practicing literary history. Harrison’s interest in human transience, moreover, leads to an intriguing way of looking at visual art. His reflections on Forests and Gardens, finally, develop a peculiarly human form of ecocriticism. Interestingly, Harrison’s ideas on the lexification of history, the depth-perception of art and the serenification of ecology are inextricably related. As his work allows us to analyze memory, imagery and ecology simultaneously, it offers fruitful perspectives for future inquiries.

Abstract (F): Le présent article analyse les recherches de Robert Pogue Harrison sur les liens entre mémoire et écologie. Son livre The Dominion of the Dead offre une nouvelle perspective sur l’histoire littéraire. En plus, l’intérêt de Harrison pour le thème de la mortalité humaine propose une autre manière de conceptualiser nos rapports avec des arts visuels. Forests et Gardens introduisent une manière vraiment humaine de pratiquer l’écocritique. Dans cette approche, les réflexions sur la lexification de l’histoire, la depth-perception de l’art et la serenification de l’écologie sont étroitement liées. En offrant de nouvelles perspectives sur la mémoire, la perception et l’écologie, ce projet ouvre des pistes inédites à la recherche.

keywords: memory, ecocriticism, (depth) perception, Robert Pogue Harrison.

 

 

Visual storytelling: a Progressive Strategy? The Animated Drawings of William Kentridge

 

Author: Elisabeth Van Caelenberge
Published: November 2008

Abstract (E): This article analyses William Kentridge’s Drawings for Projection as well as his recent installations. The author investigates the connection between their political and psychological subject matter and their specific style and medium. Guidelines are Buchloh’s denunciation of neo-expressionism and Deleuze’s theory of ‘faciality’. Kentridge’s art is thus studied from diverse perspectives, retrieving the innovative significance of his return to representation and his invention of a new medium.

Abstract (F): Cet article considère les Drawings for Projection de William Kentridge et ses récentes installations plastiques, en examinant le rapport entre la politico-psychologie de leurs sujets et leurs techniques. La dénonciation du néo-expressionisme par Buchloh et la théorie de la ‘visagéité’ de Deleuze sont la trame de cette analyse de l’art de Kentridge, révélant ainsi la signification de la reviviscence d’un art figuratif et l’invention d’un nouveau support.

keywords: William Kentridge, Benjamin Buchloh, Gilles Deleuze, politics, aesthetics, representation,  mediumspecificity.

 

 

Graphismes & symbolismes culturels dans l’alphabet du texte  (1850-1970)

 

Author: Hélène Campaignolle-Catel
Published: November 2008

Abstract (E): This paper focuses on the role of alphabetical letters in French and English literature from 1850 to 1970, when letters produce a meaning with a textual and symbolic function. Some letters fascinate writers (A or Y); others can be classified according to their connotation _ either positive (L, F, V) or negative (B, P, M, U); the semantic value can change according to typographic form (capital letter M being positive whereas small letter is negative); the meaning of letters can also be drawn from relations between letters (inter-literal connotations such as between “O” and “X”). This semiotic dynamics puts into question the phonocentric approach to language and change “non significant” units into full cultural “signs”.

Abstract (F): Cet article étudie le rôle des lettres de l’alphabet dans la littérature française et anglaise de 1850 à 1970 lorsque celles-ci produisent un sens doté d’une fonction textuelle symbolique. Certaines fascinent les écrivains (A ou Y) ; d’autres sont classables selon leur connotation positive (L, F, V) ou négatif (P, O, B, U) ; leur valeur sémantique peut changer selon la réalisation typographique (« M » majuscule à valeur positive versus « m » minuscule à valeur négative) ; cette valeur peut naître du rapport entre lettres (connotations inter-littérales unissant O et X). Cette dynamique sémiotique transgresse les normes phono-centriques de l’alphabet et le caractère non-significatif des lettres qui acquièrent dès lors le statut de « signes » culturels.

keywords: writing, grapheme, iconicity, ideogram, letter, alphabet, sign, symbolism.

 

 

The Myth of Presence. The Immediacy of Representation in Cyberspace

 

Author: Bertrand Gervais
Published: November 2008

Abstract (E): How is the effectiveness of a representation defined? It lies in its ability to make present that which is not, to ensure the illusion of a presence. A representation is only effective if it is able to convince a subject interpreting signs – a reader, a spectator or a witness – that something is starting to appear, something that has nothing to do with her, something that seems to possess its own dynamic, a relative autonomy and an undeniable transparency whose primary effect is the impression of a significant permanence.

Digital media are said to give rise to representations and effects of presence of an unsurpassed power. It is the myth of presence. I wish to explore this myth of presence that the digital brings to life. First, I will examine how digital media fulfil certain promises of the myth, thereby ensuring their credibility; and secondly, I will focus on their deconstruction to show their share of illusions. To do this, I will use a hypermedia work, entitled Adam’s Cam. This work by Sébastien Loghman creates a very subtle effect, an illusion of presence, which sustains the myth, while never completely achieving it.

Abstract (F): À quoi reconnaît-on l’efficacité d’une représentation? C’est à sa capacité de rendre présent ce qui ne l’est pas et d’assurer l’illusion d’une présence. Une représentation n’est efficace que si elle parvient à convaincre le lecteur ou spectateur que quelque chose a commencé à apparaître et que cette présence ne lui doit rien, marquée par un certain dynamisme, par une relative autonomie et par une densité dont l’effet premier est l’impression d’une grande permanence.

Le numérique est dit susciter une représentation et des effets de présence d’un pouvoir inégalé. C’est le mythe de la présence. J’examinerai, dans un premier temps, de quelle façon le numérique réalise certaines promesses du mythe, lui assurant un crédit certain, et je tâcherai, dans un deuxième temps, de le déconstruire et de montrer sa part d’illusions.  Pour ce faire, je pendrai comme exemple une œuvre hypermédiatique. Il s’agit de « Adam’s Cam » de Sébastien Loghman. Cette œuvre parvient à susciter un très subtil effet de présence qui alimente le mythe sans pour autant complètement le réaliser.

keywords: Representation, digital media, effects of presence, myth, Sébastien Loghman.

 

 

Anxieties of Influence – Imitating Kentridge

 

Author: Wendy Morris
Published: November 2008

Abstract (E): The paper is a response to a critic’s comment that William Kentridge has spawned many imitators. It explores the anxieties generated by the knowledge that one is borrowing a technique made famous by another, larger figure, and examines the choices that an artist can make about revealing or concealing borrowings.

Abstract (F): Cet article est une réponse à la critique souvent formulée que le travail de William Kentridge a suscité de nombreux imitateurs. Il analyse les interrogations souvent angoissées que crée l’emprunt d’une technique imposée par un artiste plus connu. Il discute aussi les choix à faire en matière de divulgation ou de dissimulation des emprunts en question.

keywords: anxieties of influence, imitators, B-grade Kentridge, strategies of borrowing, drawn animation films.

 

 

The Monstrous and the Grotesque: Gauguin’s Ceramic Sculpture

 

Author: Yeon Shim Chung (Shim Chung)
Published: November 2008

Abstract (E): This paper posits the grotesque as an important aesthetic concept in analyzing Gauguin’s ceramic sculpture from 1888 to 1891, as well as in looking at Oviri, which he created after his Tahitian sojourn in 1893.  Understanding the subject matter, in particular in my analysis of Gauguin’s self-portraits, requires a thorough comparison of his ceramics and sculpture as well as his paintings.  The formal analysis of Oviri involves the social and cultural contexts surrounding the concept of androgyny in the fin de siècle and the way in which this idea played a role in Gauguin’s artistic credo.  By constructing his symbolic alter-ego, the seductive Oviri, as a destructive yet creative figure, Gauguin revises the image of the stereotypical femme fatale. 

The purpose here is not to examine the historical development of the term “grotesque.”  Rather, the focus is on how Gauguin’s grotesque images as depicted in his ceramics and wooden sculptures as well as in his portraits produced a new type of representation in a cultural context in which Darwinism and racial theories emerged.

Abstract (F): Cet article aborde le grotesque comme un concept esthétique essentiel de la sculpture et de la céramique de Gauguin entre 1888 et 1891 et d’Oviri, qui vit le jour après le séjour de l’artiste en Tahiti en 1893. Pour comprendre le choix des sujets traités, en particulier des autoportratis, il importe de faire une comparaison détaillée médias dans lesquels s’exprimait Gauguin : sculpture, céramique, peinture. L’analyse d’Oviri demande qu’on s’intéresse aussi aux aspects sociaux et cultures de l’androgynie en la fin de siècle et au rôle joué par ce concept dans le credo artistique de Gauguin. En construisant son double symbolique, la figure séductrice mais aussi mi-destructrice mi-créatrice d’Oviri, Gauguin réinterprère le cliché de la femme fatale.

Le but de cet article n’est pas d’analyser le développement historique du grotesque. On cherche au contraire à montrer comment les images grotesques de Gauguin, tant dans ses sculptures de bois que dans ses pièces en céramique, produisaient un nouveau type de représentation à une époque caractérisée par l’émergence du darwinisme et d’une série de théories raciales.

keywords: Gauguin, Ceramics, Sculpture, Grotesque, Oviri.

 

 

 

Reviews

Reading Network Fiction

 

Author: Jan Baetens
Published: November 2008

David Ciccoricco
Reading Network Fiction
Tuscaloosa, University of Alabama Press, 2007
ISBN-13: 978-0817315894

 

Electronic Literature. New Horizons for the Literary (The Ward-Phillips Lectures in English Language and Literature)

 

Author: Jan Baetens
Published: November 2008

N. Katherine Hayles

Electronic Literature. New Horizons for the Literary (The Ward-Phillips Lectures in English Language and Literature)

Indiana: University of Notre Dame Press, 2008 (240 pages)
ISBN 10: 0-268-03085-5
ISBN 13: 978-0-268-03085-3

 

Issues in Curating Contemporary Art and Performance

 

Author: Katarzyna Ruchel-Stockmans
Published: November 2008

Issues in Curating Contemporary Art and Performance
Edited by Judith Rugg & Michèle Sedgwick
Bristol: Intellect Books, 2007
ISBN 9781841501628

 

Now a Major Motion Picture: Film Adaptations of Literature and Drama

 

Author: Thomas Van Parys
Published: November 2008

Christine Geraghty, Now a Major Motion Picture: Film Adaptations of Literature and Drama. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2008.
ISBN-13: 978-0-7425-3821-4

 

 

 

 

 

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