Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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22. Autofiction and/in Image - Autofiction visuelle II

 

 

Foreword

Anneleen Masschelein

 

IKB, une autofiction par Yves Klein

 

 

Author: Francisco Serra Lopes
Published: May 2008

Abstract (E): There are several ways in which to recognise an auto-representational drive in the oeuvre of French artist Yves Klein. The possibility of an autobiographical reading of Klein’s oeuvre is therefore without dispute, especially in the cases of his paintings and theoretic writing. Here I argue that the IKB series (usually known as “the blue monochromes”) is a series of auto-portraits. Indeed, I suggest that this interpretation is more coherent with Klein’s motivations and richer in consequences for a theory of auto-fiction.

Abstract (F): Une tendance auto-représentationnelle peut être reconnue de différentes manières dans l’œuvre de l’artiste Français Yves Klein. La possibilité d’une lecture autobiographique de cette œuvre est donc acceptée, surtout en ce qui concerne son œuvre picturale et ses écrits théoriques. Ici je soutiens que la série IKB (connue comme « les monochromes bleus ») constitue une série d’autoportraits. En fait, je suggère que cette interprétation est plus cohérente avec les motivations de Klein et plus riche en des conséquences pour une théorie de l’autofiction.

keywords: Yves Klein, monochromes, impregnation, kenosis, abstraction

 

 

Illegible Echoes: Felix Gonzalez-Torres, the artist-spy

 

 

Author: Andrew McNamara
Published: May 2008

Abstract (E): Art leaves a mark, so thought Felix Gonzalez-Torres, but what kind of mark? Gonzalez-Torres aimed to revitalize this age-old quest within the visual arts by challenging it. He sought to achieve his aims by fabricating a permeable monument; by highlighting the issue of legacies in art; and by contaminating aesthetics with social and autobiographical allusions, while rejecting any direct correspondence between art and life. The following analysis examines key critical assessments of Gonzalez-Torres’s own legacy, but ultimately it shows how Gonzalez-Torres sought to fulfill his critical and artistic ambitions by forging a new attitude to memory in art. He assumed the stance of an artist-spy in order to forge an apprehensive approach to remembrance.

Abstract (F): L’art laisse une marque, comme le pensait Felix Gonzalez-Torres, mais quel type de marque ? Gonzalez-Torres voulait faire revivre cette quête millénaire des arts visuels en la mettant en question. Il voulait réaliser ses objectifs en créant des monuments furtifs ; en soulignant la question de l’héritage artistique ; et en mélangeant esthétique et allusions sociales et autobiographiques, tout en rejetant la possibilité d’une correspondance directe entre l’art et la vie. L’analyse suivante met en lumière la valeur critique de l’héritage de Gonzalez-Torres lui-même, et démontre comment il a cherché à réaliser ses propres ambitions critiques et artistiques en forgeant un nouveau rapport à la mémoire dans sa pratique artistique. Il a pris la pose de l’artiste-espion afin de créer une approche appréhensive de la mémoire.

keywords: Felix Gonzalez-Torres, installation art, autobiography, social critique, remembrance

 

Dé-couvrir. Écriture et couture dans le discours autofictionnel de Tracey Emin

 

 

Author: Giulia Lamoni
Published: May 2008

Abstract (E): In an article published in Parkett, critic Gregor Muit tells about his first encounter with Tracey Emin in 1993, in an East End shop appropriately called The Shop: : « At the time, Emin told me she was a writer – “That’s my main thing really” ». This ambition to become a writer has been crucial to Emin’s work as a whole and is visible in the relentless presence of language, both written and spoken, in a body of work that consists of very different media, from engraving to embroidery, from video to installation art, from performance to photography. The autobiographical dynamics that constitutes both the main theme of and the motor behind Emin’s work, cannot be seen apart from a constant back-and-forth between word and image, language and the visual staging that activates it. This article analyses the role that the text/image assemblage plays in the questioning and putting at risk of the concept of autobiographical authenticity that takes place in the work of Emin.

Abstract (F): Dans un article pour la revue Parkett, le critique d’art Gregor Muir relate sa première rencontre avec Tracey Emin en 1993, lors d’une visite au magasin The Shop dans l’est londonien : « At the time, Emin told me she was a writer – “That’s my main thing really” », raconte Muir. Cette vocation d’écrivain constitue une ligne forte qui parcourt l’œuvre de Tracey Emin toute entière et se traduit par la présence constante du langage, écrit ou oral, dans un travail artistique utilisant des médias très différents, de la gravure à la couture, de la vidéo à l’installation, de la performance à la photographie. La dynamique autobiographique, qui constitue à la fois le thème et le motif propulseur de l’art d’Emin, est inséparable d’un mouvement d’oscillation continu entre le mot et l’image, le langage et la mise en scène visuelle qui l’active. Cet article analyse le rôle que joue le dispositif texte/image dans la remise en question et la mise en jeu du concept d’authenticité en autobiographie dont relève l’œuvre de l’artiste britannique.

keywords: Tracey Emin, blankets, quilts, abjection, suture

 

On Autohagiography: Sam Taylor-Wood's Self Portrait as a Tree

 

 

Author: Joost de Bloois
Published: May 2008

Abstract (E): This essay investigates a selection of works by the British photographer and video artist Sam Taylor-Wood. The author argues that the often autobiographical work of Taylor-Wood makes use of narrative and visual procedures borrowed from Christian hagiography. This ‘autohagiography’ allows the artist to produce images that critically reflect on contemporary modes of visual autobiography.

Abstract (F): Cet article étudie une série d’ouvrages par la photographe et artiste vidéo Sam Taylor-Wood (Grande Bretagne). L’auteur démontre que l’œuvre souvent autobiographique de Taylor-Wood utilise des procédés narratifs et visuels empruntés à l’hagiographie chrétienne. L’ ‘autohagiographie’ qui en résulte permet à l’artiste de produire des images qui reflètent de façon critique sur les formes que pourraient prendre les autobiographies visuelles contemporaines.

keywords: Sam Taylor-Wood, landscape photography, hagiography, intertextuality, self-portraiture, Roland Barthes, Jean Laplanche, Jean-Bertrand Pontalis

 

Le Combat Ordinaire de Marco… euh…. Manu Larcenet : Une BD réalité à dimension autofictionnelle

 

 

Author: Justine Simon
Published: May 2008

Abstract (E): Manu Larcenet uses frameworks, characters, strips, speech bubbles and onomatopoeias… to put us in a fictional universe which plays on his real life. Le Combat Ordinaire, his story in three volumes, is called BD réalité and resembles an autofictionnal work, and moreover a visual autofiction. The specificity of this author is to speak about things in life for which we fight, and this, in a very light icono-textual style, often humoristic. It’s in a semio and axio-linguistic dimension that we propose to analyse this particularity giving to his discourse a valorisation of the quotidian reality where the drama is taken out of difficult experiences.

Abstract (F): Manu Larcenet met en jeu cadres, personnages, strips, bulles et onomatopées… pour nous plonger dans un univers fictionnel qui nous parle de lui. Le Combat Ordinaire, son récit en trois volumes, est qualifié de BD réalité et s’apparente à une œuvre autofictionnelle, et plus précisément à une autofiction visuelle. La spécificité de cet auteur est de parler des choses de la vie pour lesquelles on se bat et ceci dans un style icono-textuel très léger et souvent humoristique. C’est dans une dimension sémio et axio-linguistique que nous proposons d’analyser cette particularité qui confère à son discours une valorisation du réel quotidien doublée d’une dédramatisation des expériences difficiles.

keywords: BD réalité, autofiction, humour, [un-]dramatization, psychoanalytic dimension, project

 

 

L'autofiction au cinéma: le cas Truffaut

 

 

Author: Sarah Gaspari
Published: May 2008

Abstract (E): In the work of François Truffaut, autofiction holds a crucial importance. In the case of Truffaut, autofiction functions as an intrusion, a mark or marking (in the sense of inscription or writing that Derrida gives to this notion) of life/truth within fiction by cinematographic means. It becomes visible, for example, in the presence of the author/filmmaker himself in his work, usually in the opening scene(s). Moreover, Truffaut often bears a striking resemblance, both physical and psychological, with his protagonists. The films that are analysed in this article are not necessarily part of Truffaut’s explicitly ‘autobiographical’ film cycles.

Abstract (F): Chez Truffaut, l’autofiction devient une véritable priorité. Dans son cas particulier, on peut la considérer comme une intrusion, une greffe (au sens scriptural qu’en donne Derrida) de la vie/vérité dans la fiction par les moyens du cinéma. Elle se manifeste, par exemple, par la présence du metteur en scène lui-même au cours du déroulement de ses films, normalement au cours des premières scènes. En plus, Truffaut partage souvent avec ses personnages principaux des traits physiques et de caractère. Le choix des films commentés dans cet article sera plutôt concentré sur ceux qui ne font pas explicitement partie des cycles « autobiographiques ».

keywords: Truffaut, writing, autobiography, selfhood, fiction, cinema

 

A Renegade of Expression: David Wojnarowicz's Autofiction in Comics

 

 

Author: David A. Beronä
Published: May 2008

Abstract (E): This essay examines autofiction, as defined by Serge Doubrovsky, in the work of the celebrated American artist and writer David Wojnarowicz who collaborated with the artist James Romberger to create a graphic novel called Seven Miles a Second. I compare this comic book example of autofiction to Wojnarowicz’s autobiographical textual works and examine the differences between autofiction in a textual and a graphic format. Wojnarowicz’s life is examined with special focus on surrealism and queer theory.

Abstract (F): Cet article analyse la notion d’autofiction, telle qu’elle a été définie par Serge Doubrovsky, dans l’œuvre de l’artiste et auteur américain David Wojnarowicz, qui, en collaboration avec l’artiste James Romberger, a créé une bande dessinée intitulée Seven Miles a Second. L’auteur du présent article propose une analyse comparée de cette bande dessinée autofictionnelle et l’œuvre autobiographique/autofictionnelle de Wojnarowicz, afin d’examiner les différences entre l’autofiction textuelle et visuelle. Les différents récits de la vie de Wojnarowicz seront analysés en référence au surréalisme et la queer theory.

keywords: Doubrovsky, Wojnarowicz, autofiction, surrealism, queer theory

 

 

Image and Text, Fact and Fiction: Narrating W.G. Sebald's The Emigrants in the First Person

 

 

Author: Todd Heidt
Published: May 2008

Abstract (E): This article focuses on the ambiguous relationship between reality and fiction crafted by W. G. Sebald in his collection of short stories, The Emigrants. While scholars have traditionally focused on the use of photography in the work of Sebald, this article seeks to broaden the attention garnered by his oeuvre to include the autofictitious I-narrator he employs. Both serve as referents, which extend beyond the fiction and into reality, yet simultaneously and intentionally blur the lines they seem to draw between fact and fiction. As such, the text and images continually destabilize each other. I conclude by reading Sebald with Homi Bhabha, arguing that his post-colonial theories of time lag and the displacement of enunciatory power can be applied to the post-Holocaust writings of Sebald.

Abstract (F): Cet article propose une analyse détaillée du rapport ambigu entre réalité et fiction dans les nouvelles de W.G. Sebald réunies sous le titre The Emigrants. Tandis que les spécialistes de l’œuvre de Sebald se sont surtout intéressés à l’usage de la photographie dans ses ouvrages, le présent article cherche à élargir le champ d’investigation ouvert par l’œuvre de Sebald, notamment en soulignant le narrateur à caractère autofictionnel utilisé par l’auteur. Les deux procédures servent de référents, qui transgressent les frontières entre fiction et réalité et, de façon intentionnelle, rendent floues les lignes de démarcation entre les faits et la fiction. Ainsi, texte et image se déstabilisent l’un l’autre sans relâche. Dans la conclusion de l’article, je propose de relire Sebald à travers les idées de Homi Bhabha, en avançant l’hypothèse que les théories postcoloniales de celui-ci, concernant les notion de temporalité et de déplacement du pouvoir d’énonciation, peuvent également être appliques aux écrits d’après-Auschwitz de Sebald.

keywords: W.G. Sebald, Homi Bhabha, photography, I-narrator, post-Holocaust writing

 

 

Resisting the Author: JT Leroy's fictional authorship

 

 

Author: Jannah Loontjens
Published: May 2008

Abstract (E): In the last decade, the interest in the relation between author and text, author and autobiography, seems to have grown. In my article, I use the story of the author JT LeRoy as a framework to analyse what this growing interest means for our understanding of the word “author.” JT LeRoy’s work was considered to be autobiographical or, perhaps, autofictional. However, the authorship of LeRoy appeared to be based on a hoax; JT LeRoy proved to be a fictitious persona, made up by the writer Laura Albert. How does the unmasking of an author influence the reception of his/her work? And what does it teach us about the relation between reader and text, reader and author? In my article, I attempt to answer these questions, and, furthermore, I discuss how LeRoy’s mixed gender relates to the question of the dead male author and the hyped “constructed” female author.

Abstract (F): Au cours de la décennie dernière, l’intérêt porte à la relation entre l’auteur et son texte, auteur et (auto)biographie, semble avoir considérablement augmente. Dans cet article, je propose d’analyser l’histoire de l’auteur américain JT LeRoy à titre de cadre général pour une analyse de la signification de cet intérêt particulier pour notre compréhension et définition du mot ‘auteur’. L’œuvre de JT LeRoy a été considérée comme autobiographique, ou même autofictionnelle. Or, il fut révélé que l’auteur JT LeRoy tout simplement n’existait pas ; il s’est avéré être un personnage fictif inventé par l’écrivain Laura Albert. Quelles sont les répercussions d’un tel démasqué pour la réception de l’œuvre de l’ ‘auteur’ ? Qu’est-ce que cette réception nous apprend sur le rapport entre le lecteur et l’œuvre, le lecteur et l’auteur ? Dans le présent article, j’essaie de trouver une réponse à ces questions, et qui plus est, j’analyse comment l’ambiguïté de l’identité sexuelle de LeRoy se rapporte a la question de la ‘mort’ de l’auteur masculin et a la construction, très en vogue, de la femme-écrivain.

keywords: JT LeRoy, gender identity, Paul de Man, Michel Foucault, literary hoaxes

 

 

New Adventures in Low Fidelity. Towards a media-epistemic pluralism

 

 

Author: Jan Hein Hoogstad
Published: May 2008

Abstract (E): By staging an encounter between Friedrich Kittler's Gramophone, Film, Typewriter and Ralph Ellison's autobiographical story 'Living with Music', this essay makes a case for a media-epistemic pluralism. It argues that a medium does not function autonomously, but always forms a complex constellation with other media. This constellation takes shapes with the intervention of the figure of the engineer, who functions as a negotiator between media. The engineer respects the specific, expressive modalities of a certain medium and at the same time avoids the pitfalls of medium essentialism and/or determinism. This essay proposes a new kind of agency, which emerges through these negotiations between the engineer and media.

Abstract (F): En proposant une lecture du récit autobiographique ‘Living with Music’ de l’auteur américain Ralph Ellison à partir de Gramophone, Film, Typewriter du critique allemand Friedrich Kittler, cet article défend une épistémologie plurielle des différentes medias. L’auteur démontre qu’un medium ne saurait fonctionner de façon autonome, mais fait toujours partie d’une constellation complexe d’autres types de media. Une telle constellation se forme grâce à l’intermédiaire de la figure de l’opérateur ou ingénieur, qui fonctionne en tant que négociateur entre les différentes media. L’opérateur/ingénieur, tout en respectant les modalités spécifiques et expressives de tel medium, essaie d’éviter les apories de l’essentialisme ou déterminisme inhérentes à une pensée de la singularité du medium. Le présent article propose un type nouveau d’action qui se crée à travers ces négociations entre le medium et l’opérateur/ingénieur.

keywords: Noise, Gramophone, Engineer Agency, Media, Music, (Auto-)Biography, Ralph Ellison, Marshall McLuhan, Friedrich Kittler

 

 

Reviews

Everyday Life: Theories and Practices from Surrealism to the Present

 

 

Author: Koen Geldof
Published: May 2008

Michael Sheringham, Everyday Life: Theories and Practices from Surrealism to the Present.
Oxford: Oxford University Press, 2006.


 

Evocative Objects. Things We Think With

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2008

Evocative Objects. Things We Think With.
Edited by Sherry Turkle
Cambridge, Mass.: MIT Press, 2007.
352 pp., 70 illus., $24.95/£15.95 (cloth)

ISBN-10: 0-262-20168-2
ISBN-13: 978-0-262-20168-1


 

Objectivity

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2008

Lorraine Daston & Peter Galison, Objectivity
Zone Books, New York: 2007, 500 p.
ISBN-10: 1890951781

ISBN-13: 978-1890951788


 

The Literature/Film Reader: Issues of Adaptation

 

 

Author: Thomas Van Parys
Published: May 2008

James M. Welsh and Peter Lev, eds, The Literature/Film Reader: Issues of Adaptation. Lanham , Maryland : The Scarecrow Press, 2007.

ISBN-13: 978-0-8108-5949-4


 

Reading Bande Dessinée. Critical Approaches to French-language Comic Strip

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2008

Ann Miller, Reading Bande Dessinée. Critical Approaches to French-language Comic Strip.
Bristol, UK, and Chicago, Ill.: Intellect Books, 2007.

ISBN: 978-1-84150-177-2


Six Stories from the End of Representation. Images in Painting, Photography, Astronomy, Microscopy, Particle Physics, and Quantum Mechanics, 1980-2000

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2008

James Elkins
Six Stories from the End of Representation. Images in Painting, Photography, Astronomy, Microscopy, Particle Physics, and Quantum Mechanics, 1980-2000
Stanford: Stanford University Press, 2008, 320 pp., 17 figures, 71 illustrations.
Cloth: ISBN-10: 0804741476; ISBN-13: 9780804741477

Paper: ISBN-10: 0804741484; ISBN-13: 9780804741484

 

 

 

 

 

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