Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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The Digital Archive

 

 

Edited by

Jan Baetens
Pascal Gielen
Rudi Laermans

 

Introduction

 

Author: Jan Baetens, Pascal Gielen, Rudi Laermans
Published: April 2007

 

 

Redefining the Limits of Space and Time on the Web

 

 

Author: Jean Nicolas de Surmont
Published: April 2007

Abstract (E): Computerized systems appearing in recent years allow new ways of presenting information like interactive multimedia and hypermedia. These recent creations are now taking place in cyberspace on the Internet. The Web, component of the Internet, includes news ways of communicating. Examples would be electronic mail and the Web. The non-linearity of presentation enables cognitive processes of ‘‘reticular’’ type involved in a telematic communication such as what we are able to experience within the Web. Non-linearity also builds new limits of space and of time perception. Computers mediate our texts and images to one another over time and distance.

Abstract (F): Les applications multimédia et hypermédia prennent place au sein du cyberespace sur l'Internet. Le courrier électronique constitue l'une mais non la seule des récentes facilitées de télécommunications que procurent les multimédia. Les modes de transmission de données de la toile, rompent les liens de linéarité en permettant des processus cognitifs réticulaires. Cela crée également des représentations du temps et de l'espace fort différentes de celles auxquelles les modes de communication traditionnels nous ont habituées. Comment l'Internet rompt-il les limites du temps et de l'espace ? ou, formulé autrement, comment rompt-il les perceptions que nous avons de ceux-ci ?

keywords: Internet, cultural community cognition

 

Distances digitales : combinatoire et oubli dans Lust de M.-K. Arnold (1993)

 

 

Author: Hélène Campaignolle
Published: April 2007

Abstract (E): In this article, the author analyzes the main writing modes in Mary-Kim Arnold's Lust, American hyperfiction published in 1993. Similar to random verbal generators, the style of Lust both obeys and escapes the laws of hypertextual discourse: though Lust invites the reader to intervene in the construction of the text, the reader cannot take into control the whereabouts of the text. Furthermore, the defects of the narrative memory reflect the nature of a reading process where no determined meaning is ever provided. Poetics of wandering and forgetting, Lust illustrates the nature of hyperfictions published during the two last decades of the 20 th century: through its slippery combinatory and its writing of melancholy, it evokes the contemporary difficulties of making a narrative. The digital nature of the text seems to enhance a poetics aimed at creating discontinuity and repetition, creating a new ars rhetorica: fascinating but far from matching the idyllic visions of transparency and participation current in the electronic literacy.

Abstract (F): Dans cet article, l'auteur analyse les modalités d'écriture de Lust de Mary-Kim Arnold, récit hyperfictionnel publié aux Etats-Unis en 1993. Lust emploie une écriture proche des récits générés ( random verbal generators ) à l'intérieur des modalités spécifiques de la narration hypertextuelle: le lecteur, invité à intervenir dans la disposition du texte, réalise que les destinées de ce texte électronique lui échappent. La narration grevée par une mémoire défaillante renvoie l'image d'un processus de lecture négatif, celui d'un récit qui ne donne jamais son sens définitif. Ecriture de l'errance et de l'oubli représentatif de l'univers (hyper)fictionnel des dernières années du XX e siècle, Lust thématise par son insaisissable combinatoire et l'écriture mélancolique qui s'y déploie, la difficulté contemporaine à faire le récit  ; le support digital soutient une poétique fondée sur les effets de discontinuité et de répétition, déployant un ars rhetorica certes hypnotique mais très éloigné de l'image idyllique d'une écriture électronique  « transparente » ou « participative ».

keywords: combinatorics, hyperfiction, memory, story, Lust, Mary-Kim Arnold

 

Digitising Cultural Heritage. The Role of Interpretation in Cultural Preservation

 

 

Author: Jan Baetens and Jan Van Looy
Published: April 2007

Abstract (E): This article attempts at analyzing the impact of the digital revolution on the archive from the viewpoint of Youri Lotman’s cultural semiotics. Relying upon the discussion of some basic concepts (such as “medium”), it aims at discussing the social effects of digitisation, most of all in the field of the relationships between the private and the public and in that of the interaction between the work and the medium.

Abstract (F): Cet article est une tentative d’analyser l’impact de la numérisation sur l’archive du point de vue de la sémiotique culturelle de Youri Lotman. Tout en revenant sur quelques concepts de base (comme par exemple « média »), il s’efforce avant tout de cerner les effets sociaux de la numérisation, notamment dans le domaine des rapports entre public et privé et dans celui de l’interaction entre œuvre et média.

keywords: Lotman, cultural semiotics, medium, mediology

 

The archive of the digital an-archive

 

 

Author: Rudi Laermans and Pascal Gielen
Published: April 2007

Abstract (E): The article starts from the notion of ‘the digital an-archive’, coined by Wolfgang Ernst, and then briefly frames the ongoing debates among archivists and other archive specialists to get some grip on the oxymoron-like nature of the digital archive. In the second part, we turn to the work of Michel Foucault, who first tried to re-articulate the notion of the archive into a more general epistemological category and then, in his later work, re-defined it as a primarily sociological reality marked by power differences. We will argue that Foucault’s epistemological re-interpretation of the archive-notion in terms of ‘the system of “utterability”’, or ‘the law of what can be said’, offers the possibility to conceptualise the deep structure of every database or computer system as ‘the archive of the digital archive’. In the last section, we take up again the notion of ‘the digital an-archive’ and briefly highlight its specific performative nature.

Abstract (F): Prenant appui sur le concept d’ « an-archive » élaboré par Wolfgang Ernst, cet article présente d’abord les débats récents entre archivistes et autres spécialistes des archives, dans l’espoir d’aboutir ainsi à une vue plus claire de la nature presque oxymorique de l’archive numérique. Dans une deuxième partie, les auteurs se tournent vers le travail de Michel Foucault, qui fut le premier à essayer de repenser la notion d’archive sur le mode d’une catégorie épistémologique plus générale, puis, dans ses travaux ultérieurs, de la redéfinir comme une réalité essentiellement sociologique structurée par des différences de pouvoir. L’article défend l’idée que la réinterprétation foucaldienne de la notion d’archive comme « système du dicible », c’est-à-dire comme la « loi qui détermine ce qui peut être dit », offre la possibilité de conceptualiser la structure profonde de chaque banque de données ou de chaque système informatique comme ‘l’archive de l’archive numérique’. Dans la dernière partie de l’article, les auteurs reviennent sur la notion d’an-archive numérique, pour en souligner le caractère spécifiquement performatif.

keywords: archive, media theory; post-structuralism

 

Digital heritage and performance

 

 

Author: Karel Vanhaesebrouck
Published: April 2007

Abstract (E): This article aims to present a tentative exploration of the problems and challenges concerning the digital archives of performance-related material, from programs, costumes and other paraphernalia to the actual representation. In the first place, I will argue that heritage is not a monolithic entity, but should be considered to be a locus of negotiation, the archive being a reflection of selection mechanisms. Secondly, the distinction between what one could call tangible and intangible heritage and the methodological problems which this dichotomy raises, will be evaluated in the light of the performance archive, whether it is analogous or digital. Thirdly, I will point out the interferences between recent performance practice and the digital archive by means of the ontological questions which both raise and which are clearly interrelated. In a final step, the above theoretical framework will be tentatively applied to two recent experiments in the field of the digital theatre archive.

Abstract (F): Cet article se propose d’aborder les problèmes et les defies qui entourent l’archivage numérique des matériaux lies au monde de la performance théâtrale, des costumes programmes et toute une gamme de produits et documents annexes.à la représentation proprement dite. Tout d’abord, on tentera de démontrer que la notion d’héritage théâtral n’a rien de monolithique, mais qu’il convient en revanche de la considérer comme l’objet d’une négotiation, l’archive étant le résultat de plusieurs mécanismes de sélection. Ensuite, on s’interrogera également sur la distinction entre héritage matériel et immatériel et sur les problèmes méthodologiques que soulève une telle opposition. On verra plus spécifiquement ce qu’il en est de ce questions dans le contexte des archives théâtrales, qu’elles soient numériques ou non. En troisième lieu, on examinera quelques interférences entre les pratiques contemporaines de la performance et les propriétés de l’archive nuémrique, notamment à travers les questions ontologiques communes à la numérisation et à ce type de performance. Enfin, on tentera d’appliquer les principales idées théoriques de l’article à deux expériences récentes dans le domaine de la numérisation des archives théâtrales.

keywords: digitization, theatre, archiving, performance, digital heritage

 

Net art et nouvelles formes d'exposition: Internet versus les commissaires d'exposition

 

 

Author: Jean-Paul Fourmentraux
Published: April 2007

Abstract (E): Artworks produced with the help of Internet and intended to be published on the Internet have a difficult relationship with the exhibition and conservation conventions of the museum. Their sociotechnical configuration questions the sharp definition of the frontiers of a work of art: circulated through the Web, open to very diverse uses, unstable and shifting, these works have not much in common with the exhibition protocols of modern and contemporary art. For this reason, the museum institutions have initiated new types of exhibition. Based upon an analysis of the first experiences in this field, this article aims at defining the characteristics of Net art and the renewed ways of circulation and exhibition that are established between the Net and the museum context. The article analyzes the institutional inertias and compromises, the artistic tactics and the technical configurations that emerge during the exhibition of Net art works in the digital public sphere.

Abstract (F): Les œuvres d’art par et pour Internet s’accommodent mal des conventions de monstration et de conservation muséales. Leur configuration sociotechnique rend problématique une claire démarcation des frontières de l’œuvre: disséminées sur le réseau, d’une grande plasticité aux usages, instables et variables, ces œuvres sont étrangères au régime de l’objet qui fonde les protocoles d’exposition de l’art moderne et contemporain. Les institutions muséales ont par conséquent déployé des stratégies inédites de mise en exposition. À la lumière de ces premières expériences et de leur examen, ce texte propose de caractériser les œuvres du Net art, leurs modes renouvelés de circulation et d’exposition entre le réseau et le contexte muséal. L’article analyse les inerties et arrangements institutionnels, les tactiques artistiques et les configurations techniques déployées lors de la mise en exposition et en public de ces œuvres.

keywords: internet, travail artistique, contexte muséal, Œuvres à médias variables, mise en exposition

 

 

Various

New York, 2006 et le théâtre de l'enfer.
Hell House et Dynamic evangelism: la Vraie Foi fait recette

 

 

Author: Christian Biet
Published: April 2007

Abstract (E): Les Freres Corbusier's Hell House is an authentic theatrical recreation of the Pastor Keenan Roberts’ Evangelical haunted house, that replaces the traditional ghosts and ghouls with real depictions of evil: high school cheerleaders getting abortions, gay men dying of AIDS, and children reading Harry Potter. In October 2006, Les Freres Corbusier, transformed St. Ann’s Warehouse, Brooklyn, into New York City’s first and only multi-chambered Hell House of horrors. Part installation art, part play, and part haunted house, alternately hilarious and « horrifying », this performance leads the audience in the evangelical world and, simultaeously, criticises and fights it.
If, for the most part, this production closely follows the look and text proposed by Pastor Keenan Roberts — the Colorado minister who has done much to popularize Hell Houses by selling kits with scripts and design advice —, its audience is far from the Colorado believers. Hence, as it works like a parody, Les Freres Corbusier's Hell house is obviously a bring-your-own-irony sort of affair, but also a militant answer to the theatrical evangelical movement.
Under the direction of Alex Timbers, “Hell House, amid the urban chic of the Dumbo neighborhood in Brooklyn, presents its visions of the fiery agonies that await non-Christians with nary a wink or roll of the eyes.

Abstract (F): Hell House (La Maison de l’Enfer), une pièce de la compagnie new-yorkaise Les Frères Corbusier, est une recréation authentique de la maison hantée inventée par pasteur évangélique Keenan Roberts. Dans cette maison, le pasteur remplace les fantômes et les esprits traditionnels par des représentations réalistes du mal: jeunes lycéennes se faisant avoter, jeunes hommes mourant du sida, et petits enfants lisant Harry Potter. En octobre 2006, Les Frères Corbusier ont transformé la salle St. Ann’s Warehouse à Brooklyn en maison hantée, une première pour la ville de New-York. Mi-installation, mi-pièce de théâtre, mi-maison hantée, tantôt drôle et tantôt source d’effroi, cette performance introduit le public dans le monde du prédicateur tout en le critiquant et le combattant. Si la production de la troupe adopte la mise en scène et le texte proposés par le pasteur Roberts, qui commercialise des maisons hantées vendues en kit, le public (incrédule) de cette pièce est à mille lieues du public provincial (bigot) du pasteur, très populaire dans le Mid West. Dès lors, la production fonctionne comme une parodie, dont chacun peut rire à sa guise, mais en même temps elle se veut une réponse militante au théâtre évangélique. Dirigé par Alex Tumbers et crée au cœur d’un quartier BCBG de Brooklyn, « Hell house » donne une réinterprétation très singulière de l’agonie horrible qui attend les non-chrétiens.

keywords: theater, religion, proselyte, militant, evangelism, Hell house, hell, politics, performance, USA

 

Reviews

Ghosting: The Role of the Archive Within Contemporary Artists' Film and Video

 

Author: Anthony Purdy
Published: April 2007

Connarty, Jane, and Josephine Lanyon, eds. Ghosting: The Role of the Archive Within Contemporary Artists’ Film and Video.
Bristol, UK: Picture This Moving Image, 2006. ISBN: 0-9539872-8-0

 

The Inordinate Eye. New World Baroque and Latin American Fiction

 

Author: Reindert Dhondt
Published: April 2007

Lois Parkinson Zamora, The Inordinate Eye. New World Baroque and Latin American Fiction.
Chicago-London: The University of Chicago Press, 2006, ISBN: 0-226-97856-7

 

Half-Real. Video Games Between Rules and Fictional Worlds.

 

Author: Anneleen Masschelein
Published: April 2007

Jesper Juul, Half-Real. Video Games Between Rules and Fictional Worlds.
Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005. ISBN-10: 0-262-10110-6, ISBN-13: 978-0-262-10110-3

 

 

 

 

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