Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

Home

 

Home archive

 

 

4. Gender issue - guest editor Heike Jüngst

 

 

 

 

"This story, shall the good man teach his son": History and Femininity in François Bourgeon's Les compagnons du crépuscule

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Anke GILLEIR
Published: September 2002

Abstract (E): Although the visual representation of the past in François Bourgeon's "Les Compagnons du crépuscule" reveals a mainstream graphic novel that adheres to a traditional narrative pattern, a closer look reveals that the story, in spite of the mimetic drawing style, offers several patterns of sense and refuses an absolute interpretation. This undoing of fixed "truths" also applies to the construction of gender. Especially the complexity of the female protagonists and the fact that they are conceived within the power relationships of society subverts the paternalist sexual imaginations and its notions of essentialist femininity.

Abstract (F): Si du point de vue narratif "Les compagnons du crépuscule" de François Bourgeon semblent obéir à une économie du récit bien classique, une analyse plus fouillée de l'album montre qu'en dépit d'un style très mimétique et réaliste, l'auteur parvient à mettre en place une histoire qui se prête aux interprétations toutes faites, surtout en ce qui concerne la représentation de la femme. Ce livre apparemment traditionnel apparaît même comme une contribution importante à la mise en question de l'imaginaire phallocratique et d'une vision figée et essentialiste de la femme.

Keywords: Women studies, Medieval France, Bourgeon

 

Jacky Fleming: "Falling in Love"

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Marie-Catherine BASEL
Published: September 2002

Abstract (E): Fleming is one of the most interesting women cartoonists in Britain today; her cartoons have appeared in the Guardian. "Falling in Love" is a collection of cartoons held together by a storyline, telling the story of a woman who falls in love and loses herself in the process. Fleming's cartoons combine feminist ideas with an acute power of observation. This article provides an analysis of "Falling in Love" and points out some of the influences on Fleming's work.

Abstract (F): Fleming est un des auteurs les plus intéressants de la BD anglaise aujourd'hui. Son oeuvre paraît dans le journal The Guardian. "Falling in love" est un ensemble de courts récits qui tournent autour d'une femme qui, en tombe amoureuse, finit par se perdre elle-même. Dans son travail Fleming combine engagement féministe et observation de la société moderne. Cet article contient une analyse de "Falling in Love", notamment des influences subies par l'auteur.

Keywords: Women studies, Jacky Fleming, cartoons, communication

 

Young Girls, Cats, and Camcorders

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Heike JÜNGST
Published: September 2002

Abstract (E): The illustrations of Japanese instruction manuals for camcorders are different from those produced in Europe. It is interesting to note that most illustrations, no matter whether they show screen shots or demonstrate the correct handling of the camcorder, show young girls. This article provides an analysis of some examples from a variety of Japanese camcorder producers.

Abstract (F): Les illustrations des modes d'emploi des vidéocaméras vendues au Japon sont différentes de celles vendues en Europe. Or, ces manuels ne montrent pas seulement comment il faut utiliser les caméras, elles contiennent aussi des images de jeunes qu'il est intéressant d'analyser en elles-mêmes.

Keywords: Manga, instruction manuals

 

"Woman and Man in Advertising: Narrative Illustration of an 'Equality which Cannot Be Found'."

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Jean-Louis TILLEUIL
Published: 2002

Abstract (E): The socially constructed and organized unequality between men and women is one of the major injustices of our times. This article deals with the ways "gender" is reprensented in paraliterary genres, more especially in the advertisements of the late 1980s.

Abstract (F): L'inégalité qui organise (hiérarchise) les rapports sociaux de sexe constitue une des plus graves injustices sociales de notre monde. Ce que mon article se donne comme objectif, c'est d'observer ce qu'il en est de nos représentations du féminin et du masculin, telles qu'elles se mettent en scène et se racontent dans des productions paralittéraires publicitaires de la fin des années '80.

Keywords:

 

Gender Differences in Comics

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Trina ROBBINS
Published: September 2002

Abstract (E): The representation of men and women in comics, particularly in early funnies, differs considerably. Young women look beautiful; men look at best grotesque. This tendency changes towards the middle of the 20th century, funny-looking men then being combined with funny-looking women, realistic-looking men with realistic-looking women. An overview over tendencies of representation in the comics.

Abstract (F): Dans les toutes premières bandes dessinées, la représentation des hommes et des femmes n'était pas ce qu'elle est devenue aujourd'hui. A l'époque, toute jeune femme était une beauté; les hommes étaient au mieux des êtres grotesques. Vers le milieu du 20e siècle, ces stéréotypes changent peu à peu, et on observe entre autres une tendance à plus de réalisme et à une réduction des différences entre hommes et femmes. Cet article propose un parçu de ces transformations.

Keywords: Funnies, representation of women, comics history

 

Chantal Montellier

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Yves LACROIX, Philippe SOHET
Published: September 2002

Abstract (E): Lacroix and Sohet provide the reader with an extensive bibliography of Montellier's work. In French, but easily accessible also for those who cannot read French.

Abstract (F): Cet article propose une bibliographie exhaustive du travail de Chantal Montellier, qui devrait intéresser également les lecteurs non-francophones.

Keywords: Montellier

 

Gender, Ideology and Display

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Suzanne DE VILLIERS HUMAN (University of the Free State, Bloemfontein)
Published: September 2002

Abstract (E): This article takes the fact that we normally see works of art in reproduction as a starting point. If we see two slides juxtaposed in a lecture on art, our mind combines them. How does this combination influence the way we see these pictures? The visual association of motifs and their metaphorical meanings within specific contexts is analysed here, focusing on certain recurring 'motifs' of bodily postures and stressing the fact that bodily postures are always gendered.

Abstract (F): Le point de départ de cet article est que nous voyons l'art à travers les reproductions qui en sont faites. Cette situation influe sur notre regard et notre interprétation, parce que ces reproductions ne sont jamais isolées. Cet article se propose d'analyser les manières dont le sens naît du contact de ces images dont le contexte est tout sauf indifférent. Il s'intéresse plus particulièrement au fait que ces rapports d'images tendent à faire nâitre des sens métaphoriques, d'une part, et que les images en question sont toujours marquées par un imaginaire sexué, d'autre part.

Keywords: art history, reproduction of works of art, representation of women

 

 

Various

'La Cage' by Martin Vaughn-James

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Kristien JACOBS
Published: September 2002

Abstract (E): In "La Cage", Martin Vaughn-James has succeeded in bringing the relation between word and image to a higher level, where distance is closeness, where then becomes now, where nowhere is everywhere and where every attempt to escape is at the same time a request for a firmer hold on the bars. This labyrinth renders reference futile, circularity necessary and a back door a one-way entrance. The only remaining certainty for the caged reader is that nothing is what it seems to be !

Abstract (F): Avec "La Cage", Martin Vaughn-James a complètement redéfini les rapports entre texte et image en bande dessinée: le proche et le lointain, le présent et le passé ou le futur, le contraint et le libéré y deviennent interchangeables.Ce livre-labyrinthe met la référence hors jeu, multiplie la circularité et finit par faire coïncider le début et la fin. Le seul point commun à tous ces mécanismes est que toute apparence y est forcément trompeuse.

Keywords: graphic novel, Nouveau Roman, Vaughn-James

 

Faire du neuf avec du vieux ou les nécessités de l'adaptation

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Jan BAETENS
Published: September 2002

Abstract (E): Adapting a novel is a dangerous enterprise, certainly if the source text is the story of a passionate and tragic adventure (in this case a shipwreck). Anlyzing Ricard Castells's "Huracan", this article argues that a good adaptation should rely upon graphical rather than narrative strategies.

Abstract (F): Adapter un roman est chose périlleuse, surtout si le thème du texte de départ est un récit d'aventures tragiques (en l'occurrence un naufrage). A partir de l'exemple de "Huracan" de Ricard Castells, cet article plaide plour une poétique d'adapatation qui se fonde sur des stratégies visuelles plutôt que narratives.

Keywords: graphic novel, Ricard Castells, Carlos Léon, Huracan

 

Massage from the Dead

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Frederick VANDROMME
Published: September 2002

Abstract (E): Was Douglas Coupland's 1996 attempt to match word with image a successful one, or did it turn out to be a marriage of convenience? We read "Polaroids from the Dead", turned to the likes of Susan Sontag and Marshall McLuhan to find a satisfying answer and came up with this essay.

Abstract (F): En 1996, Douglas Coupland a publié un livre qui a essayé de "marier" le texte et l'image: union réussie ou mariage de raison? Dans cet article, on s'appuiera sur les théories de Susan Sontag et de Marshall McLuhan pour répondre à cette question.

Keywords: Coupland, Sontag, photography, McLuhan

 

Un éventail de Larbaud

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Jan BAETENS
Published: September 2002

Abstract (E): At first sight Valery Larbaud's poem "La rue Soufflot" does not seem to have a direct relationship with the field of visual poetry. However, the use of some insights borrowed from Anne-Marie Christin's "screen theory" and an in-depth analysis of the poem's editorial context and history make a visual reading of the text plausible and fruitful.

Abstract (F): A première vue, le poème de Valery Larbaud, "La rue Soufflot", ne semble guère avoir de lien direct avec le champ de la poésie visuelle. Toutefois, la prise en compte de certaines vues théoriques développées par Anne-Marie Christin dans sa "théorie de l'écran", puis l'analyse détaillée du contexte éditorial de ce texte rendent sa lecture visuelle non seulement parfaitement acceptable mais aussi et surtout très stimulante.

Keywords: grammatextuality, screen, Larbaud, poetry

 

Bande dessinée: bien vu et malentendu

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Paul BLETON
Published: September 2002

Abstract (E): What is the "status" of misunderstandings in comics, and to what extent does it help to redefine our theory of the reading mechanisms of the genre?

Abstract (F): Qu'est-ce que le malentendu en bande dessinée, et dans quelle mesure est-ce que l'analyse de cette "figure" nous aide à repenser nos théories de la lecture du genre?

Keywords: comics, ambiguity, semantics

 

Reviews

Kafka dessinateur

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Jan BAETENS
Published: September 2002

Jacqueline Sudaka-Bénazéraf , Le regard de Franz Kafka. Dessins d'un écrivain (Paris, Maisonneuve & Larose, 2001, 278 p.)

Abstract (E): What does it mean for a writer to draw, even when he is ... writing? In her second book on Kafka, Jacqueline Sudaka-Bénazéraf argues that the interaction of word and image in literature goes far beyond the "description" of images.

Abstract (F): Qu'est-ce que c'est que dessiner pour un écrivain, même quand celui-ci est en train... d'écrire? Dans son deuxième livre sur Kafka, Jacqueline Sudaka-Bénazéraf démontre que l'écriture visuelle d'un auteur excède de toutes parts la notion classique de "description".

Keywords: Kafka, grammatextuality, Sudaka-Bénazéraf, expressionism

 

The Language of Comics: Word and Image

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Aarnoud ROMMENS
Published: September 2002

Varnum, Robin and Christina T. Gibbons (eds.). The Language of Comics: Word and Image. Jackson: University Press of Mississippi, 2001.

Abstract (E): A review of a Euro-American reader on comics theory.

Abstract (F): Compte rendu d'un nouveau recueil théorique sur la bande dessinée, qui comprend aussi bien des textes européens que des articles américains.

Keywords: comics theory

 

Le lieu et l'espace : expérience et théorie

 

IssuenrAuthornameSummary

Author: Jan BAETENS
Published: September 2002

Marie-Claire Ropars-Wuilleumier, Ecrire l'espace,Presses Universitaires de Vincennes, coll. Hors-cadre, 2002

Abstract (E): In her new book, "Ecrire l'espace", Marie-Claire Ropars-Wuilleumier, theoriezes the difference between the notion of "place" and the concept of "space". In her deconstructive analysis, the latter can be seen as an illustration of Blanchot's "neutral".

Abstract (F): Dans son nouveau livre, "Ecrire l'espace", Marie-Claire Ropars-Wuilleumier, théorise la différence entre les notions de lieu et d'espace. Proche de la déconstruction, l'auteur propose de penser l'espace comme une des formes du neutre de Blanchot.

Keywords: Blanchot, neutre, espace, lieu, Bachelard

 

 

 

 

Maerlant Center Institute for Cultural Studies

This site is optimized for Netscape 6 and higher

site design: Sara Roegiers @ Maerlantcentrum