Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

Home

 

Home archive

 

 

7. History and Theory of the Graphic Novel
special section IAWIS conference, Hamburg 2002

 

 

Guest edited by:

Michael Hein, hein@uni-hamburg.de, Univ. Hamburg

 

Comic strips and constrained writing

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Abstract (E): This article expands the literary concept of "constrained writing" (i.e. of writing based on a set of preformed formal and semantic rules) to the field of comic strips and graphic novels. First, I examine the way in which one can redefine the notion of constraint in the comics; second, I discuss the way in which the comics may help redefining the meaning and scope of the notion of "obstacle" in literary writing.

Abstract (F): Cet article propose d'étendre le concept litéraire d' "écritures à contraintes" (c'est-à-dire toute forme décriture basée sur la mise en jeu de règles préconstruites, qu'elles soient formelles ou sémantiques) au champ visuel de la bande dessinée. On examine d'abord comment on pourrait envisager la notion de contrainte en bande dessinée, pour analyser ensuite dans quelle mesure la contrainte en bande dessinée peut contribuer à une redéfinition de la contrainte en littérature.

keywords: constrained writing, oubapo, Thierry Groensteen, Jean Ricardou, Jacques Roubaud

 

Too much is too much. The never innocent laughter of the Comics.

 

Author: Ole Frahm
Published: October 2003

Abstract (E): The article points out that most of the common theories on comics underestimate this medium. Understanding comics as a medium with a lack of whatever necessarily 'forgets' that comics are too much before they are lacking of something. Discussing an early sunday page of the Yellow Kid the essay shows in a condensed way the possibility of an aesthetics of comics that enjoy what is too much for most of the critiques and defenders of comics.

Abstract (F): Le propos de cet article est de démontrer que la plupart des théories existantes de la bande dessinée sousestiment sérieusement les capacités de ce média. Si l'on envisage la bande dessinée comme un média auquel il "manque" quelque chose, on passe sous silence le fait que la bande dessinée est un avant tout un média caractérisé par l' "excès". Cet article part d'une des premières planches du "Yellow Kid" pour démontrer de manière concise ce qu'il en est d'une esthétique de la bande dessinée qui prend plaisir à ce qui est "de trop" pour la plupart des critiques et des amateurs du genre.

Keywords: Yellow Kid, Aesthetics of Comics, Semiotics, Comic theory, Deconstruction

 

 

Ally Sloper: The First Comics Superstar?

 

Author: Roger Sabin
Published: October 2003

Abstract (E): 19th century UK comics character Ally Sloper was the fictional superstar of his day. This paper explores his complex relationship with readers, and in particular the comics' use of interactive devices such as competitions. By developing a life outside the comics, in music hall theatre and via merchandising, Sloper revolutionised the rapport between consumer and product and set a template for capitalistic enterprise in the entertainment industry for the 20th and 21st centuries. Whether this made him the 'first' comics superstar per se is a subsidiary theme of the paper.

Abstract (F): Ally Sloper, un personnage de la bande dessinée anglaise du 19e siècle, était à son époque ce qu'on appellerait aujourd'hui une superstar médiatique. Le présent article analyse les rapports complexes entre ce personnage et son public. Il s'attache plus particulièrement à décrire la manière dont la bande dessinée se servait d'outils interactifs comme les concours. En développant une vie en dehors du monde de la bande dessinée, dans les music-halls et à travers des techniques de merchandising, Sloper a révolutionné le rapport entre consommateur et produit et il a créé un modèle pour les entreprises culturelles des 20e et 21e siècles. Si cette situation fait de lui ou non la "première" vedette de la bande dessinée, est ici une question seuelement secondaire.

Keywords: Ally Sloper, Competitions, marketing, Yellow Kid, music hall

 

 

 

Various

Exposer dans un musée. Une lecture sémiotique à partir du travail d'Hubert Damisch

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Abstract (E): This article takes at its starting point the theses on the practice of exhibition in a museal context as defended by Hubert Damisch in his book L'amour m'expose. Contrary to Damisch, this article argues that it is difficult to make a 'different', i .e. non institutional and non canonizing use of the museum in exhibition practices.

Abstract (F): A partir du travail (pratique et théorique) d'Hubert Damisch dans L'amour m'epxose, cet article se demande s'il est possible de faire du musée un usage 'différent', c'est-à-dire un usage qui ne se contente pas de jouer le jeu de l'institution et de la canonisation. La réponse donnée est plus pessimiste que celle de Damisch lui-même.

Keywords: museum, exhibition, non-culture, curator, canon

 

Sur Chantier-Musil de Vincent Fortemps

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Abstract (E): In this article we deal with the well-known problem of the spatial and temporal depth of drawings. Contrary to traditional drawings, where spatial depth is a matter of perspectivist illusion and temporal depth a matter of fictional illusion, " Chantier-Musil (coulisse) ", a recent book-objet by Vincent Fortemps in the margins of a theatrical performance, manages to create a material depth which acts a convincing substitute for diegetic temporality.

Abstract (F): Cet article se propose d'analyser le problème classique du temps et de l'espace dans l'image fixe. Contrairement à ce qui se passe dans un dessin classique, où les effets de profondeur relèvent d'une illusion de perspective et les effets temporels, d'une illusion diégétique, " Chantier-Musil (coulisse) ", une oeuvre récente de Vincent Fortemps, arrive à articuler une profondeur proprement matérielle du dessin sur la page qui propose également une véritable temporalité de l'immobile.

Keywords: Vincent Fortemps, Robert Musil, François Verret, comics, book-object, temporality, "Chantier-Musil (coulisse) "

 

L'héroïne travestie dans le shôjo manga : entre création d'un genre et revendication féministe

 

Author: Bounthavy Suvilay
Published: October 2003

Abstract (E): Cet article analyse le thème de l'indistinction sexuelle dans les manga pour filles. Contrairement à l'image de niaiserie qu'on de ces manga en Occident, ces oeuvres explorent souvent des formes de sexualité non traditionnelle, notamment à travers le thème du travestissement et de l'amour lesbien. L'analyse explore la place et l'impact de ce genre de représentations dans une culture longtemps dominée par le patriarcat et s'interroge sur la diversité des lectures selon le public (masculin ou féminin, oriental ou occidental) qui accueille ces manga.

Abstract (F): This article deals with the theme of blurred sexual identitites in the manga for girls. Despite the image of sillyness that these manga have in the Western world, these publications often explore forms of non traditional sexualité, for instance through the themes of transvestism and lesbian love. The article explores the place and impact of these unconvential representations in a culture which has only recently ceased to be completely patriarchal. It analyzes also the very different readings of this material following the properties of the audience (male or female, Western or non-Western).

Keywords: manga, shôjo, féminisme, queer studies

 

 

The Pose of the Misfit: Buster Keaton in 'The Cameraman'

 

Author: Youri Boone
Published: October 2003

Abstract (E): This paper offers an analysis of the film The Cameraman (Sedgwick, 1928, feat. Buster Keaton) by re-examining a case made in an earlier analysis by the French Keaton critic Jean-Pierre Coursodon. The main focus is on the tension between stasis and dynamism with regard to the issues of physical performance and technical form. The analysis is secured by a close examination of one distinctively illustrative scene, and afterwards extrapolated to the rest of the film.

Abstract (F): Dans cet article, l'auteur propose une analyse du film The Cameraman (Sedgwick, 1928, avec Buster Keaton), dont le point de départ est une remarque faite par le critique français Jean-Pierre Coursodon. Le propos du texte est de réinterpréter la tension entre mobilité et immobilité, tant au niveau du jeu des acteurs qu'à celui des caractéristiques formelles de l'oeuvre. L'article s'attache à la microlecture d'un passage-clé, dont les remarques sont ensuite extrapolées à l'ensemble du film.

Keywords: The Cameraman, Buster Keaton, Edward Sedgwick, film analysis, Luke Shannon

 

The Possibility of Minimal Units in the Filmic Image
Part 2

 

Author: Sophie De Grauwe
Published: Part 1 February 2003; Part 2 October 2003

Abstract (E): The question of minimal units in the filmic image has been extensively discussed in traditional semiotics (e.g. Eco, Metz). Recently, the subject of minimal units has come up again in the work of Groupe µ, who propose an analytic framework of the still image in which minimal units play an important part. This paper evaluates the arguments and models of Metz, Eco and Groupe µ from the perspective of social semiotics. What will be discussed is the possibility of minimal units in relation to the characteristics of the cinematographic system. To establish these characteristics, the role of (1) abstraction and discreteness, and (2) iconicity, economy and arbitrariness in the cinematographic system are discussed. The paper concludes with a note on the integration of cinematographic grammar.

Abstract (F): La questions des unités minimales de l'image filmique a longtemps fait l'objet de discussions très pointues dans la sémiotique traditionnelle (représentée par Eco et Metz). Récemment, la question a refait surface dans les travaux du Groupe µ, qui a proposé un nouveau cadre analytique de l'image fixe dans lequel la notion d'unités minimales joue un rôle clé. Cet article examine les arguments et les modèles de Metz, Eco et du Groupe µ de la perspective de la sémiotique sociale. Plus concrètement, il s'attachera à discuter la possibilité de décrire des unités minimales en relations avec les caractéristiques du système cinématographique. Ces caractéristiques seront établies à partir d'une réflexion plus large sur deux éléments: d'abord le rôle de l'abstraction et du caractère discret des signes, ensuite les concepts d'iconicité, d'économie et d'arbitraire. L'article se termine par une note sur l'intégration de la grammaire cinématographique.

Part 1 - Part 2

 

 

L'illustration dans les contrefaçons belges. Une approche systémique

 

Author: Marij Lambert
Published: October 2003

Abstract (E): This article proposes a critical rereading of the role and function of illustrations in the illegal reprints ("contrefaçon") of the 19th Century in Belgium. The aim of our analysis is to nuance the supposed "mimetism" of Belgian literature, which has always been defined as one of the "margins" copying the Parisian "center". In the illustrations ot the illegal reprints one observes a strong tendency towards the omission or simplification of the original images. This tendency reflects a broader tendency towards emancipation of the Parision center and helps to better understand the specificity of Belgian culture in this period

Abstract (F): A l'appui de la présence d'illustrations dans la contrefaçon belge du 19e siècle, cet article nuance le mimétisme des Belges vis-à-vis du "centre" parisien. La tendance à simplifier ou à omettre les illustrations originales dans les ouvrages contrefaits mène à la formulation de quelques hypothèses, qui mettent en évidence l'identité spécifique du monde de l'édition belge, ou par extension, de la Belgique même.

keywords: polysystem theory, Belgium, reprint, publication, illustration, romantism

 

The City: Perverted for Free

 

Author: Dirk Lefever
Published: October 2003

Abstract (E): Using a Peircean analysis, this text tries to show how the free city map is not a neutral scaled representation of the city, but becomes a subject that deprives the city it should represent as object of its very essence. The basis of all this is a double triadic system in which all relations are being disturbed by underlying marketing mechanisms that take advantage of a basic trust and the principle of the homo mensura. Eventually, the city no longer exists but as a simulacrum.

Abstract (F): Le présent article propose une analyse de la carte du point de vue de la sémiotique peircienne. Il démontre que la carte n'est pas une représentation neutre de la ville à une échelle réduite, mais qu'elle devient un véritable qui prive l'objet qu'elle est censée représenter de sa propre essence. A la base de cette opération se trouve un double système triadique dont tous les rapports internes sont perturbés par une logique marchande sous-jacente qui profite à la fois d'une attitude de confiance profonde et du principe de l'homme comme mesure de toute chose. Le résultat de l'intervention de la carte est la réduction de la ville à un pur simulacre.

Keywords: Peirce, city-map, simulacrum, city, marketing mechanisms

 

Sous les auspices de la déesse H. : Renaud Camus voyageur achrien

 

Author: Paul Léon
Published: October 2003

Abstract (E): The aim of this article is to establish a relationship between the look and the text in the work by Renaud Camus, a leading gay writer with a particular interest in the representation of the landscape and the structures of the travelogue. The article is particularly interested in the question how the interaction between the position of the spectator and the properties of the landscape takes place, and how this "alchemy" is translated in a text which reproduces for the reader the magic of the encounter between a time and a place.

Abstract (F): Le propos de cet article est d'analyser le rapport entre la structure du regard et celle du texte dans l'oeuvre de Renaud Camus, un des plus importants auteurs gay en France aujourd'hui dont l'écriture gravite souvent autour de la représentation du paysage et de l'écriture du voyage. Cet article s'intéresse plus particulièrement à la question de savoir comment se passe le va-et-vient entre le regard du spectateur et les propriétés du paysage et comment cette "alchimie" se traduit dans un texte qui reproduit pour le lecteur la magie de la rencontre entre le temps et l'espace.

Keywords: gay writing, landscape, Renaud Camus, travel literature, Italy

 

 

Reviews

Dieter Lesage, Peut-on encore jouer Hamlet?

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Dieter Lesage,
Peut-on encore jouer Hamlet?
(traduit du néerlandais par Monique Nagielkopf)
Paris, Les Impressions Nouvelles, 2002

 

Noah Wardrip-Fruin & Nick Montfort, The New Media Reader

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Noah Wardrip-Fruin & Nick Montfort
The New Media Reader
Cambridge, Mass., MIT, 2003
823 p. + CD-rom

 

Christopher Penney and Nicolas Peterson, Photography's Other Histories

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2003

Photography's Other Histories

ed. by Christopher Penney and Nicolas Peterson

Durham and London, Duke University Press, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maerlant Center Institute for Cultural Studies

This site is optimized for Netscape 6 and higher

site design: Sara Roegiers @ Maerlantcentrum