Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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House / Text / Museum

 

 

 

 

Introduction

 

Author: Anthony Purdy
Published: February 2007

 

Du silence rituel à l'ironie bavarde: Musées privés et musées publics dans les derniers romans de Stendhal

 

 

Author: Janine Gallant
Published: February 2007

Abstract (E): If we follow the evolution of Stendhal's novels, the figure of the private museum seems to reach its high point in La Chartreuse de Parme , where its full tragic potential is exploited. In Stendhal's next novel, Féder , the museum takes on a more comic resonance as it passes from private to public. This article explores these two moments as crucial to the construction of the figure of the museum in Stendhal's works.

Abstract (F): Au fil des romans de Stendhal, tout se passe comme si la figure du musée privé atteignait une sorte de paroxysme avec la Chartreuse de Parme , où sont exploités tous ses ressorts tragiques. Puis, dans le roman suivant, Féder , la figure du musée se montre sous un jour beaucoup plus comique, alors qu'elle s'élargit à sa forme publique. Cet article se propose d'analyser ces deux mouvements présents dans la construction de la figure du musée chez Stendhal.

keywords: Stendhal, figure of the museum, public, private, irony, La Chartreuse de Parme, Féder

 

La maison-texte de Goncourt

 

 

Author: Geneviève Sicotte
Published: February 2007

Abstract (E): In La maison d'un artiste , Edmond de Goncourt catalogues the numerous objets d'art he has gathered over the years. This article studies the rhetoric by which Goncourt transforms his collection into a work of language, a descriptive rhetoric marked by ornamentation and decoration. Goncourt's aesthetic signals the emergence of a new relation between literature and material luxury. Ultimately, by the way he represents precious objects, the author considers the way art should place itself in relation to the commodification that consumer society brings about.

Abstract (F): Dans La maison d'un artiste , Edmond de Goncourt dresse le catalogue des objets d'art qu'il a accumulés au fil des ans. Cet article examine la rhétorique par laquelle Goncourt transforme sa collection concrète en ouvre de langage, une rhétorique descriptive marquée par l'ornementation et le décoratif. L'esthétique de Goncourt signale l'émergence d'un rapport nouveau entre la littérature et la matérialité luxueuse. Ultimement, par cette représentation des objets précieux, l'auteur touche à un thème économique : la façon dont l'art doit se situer face à la marchandisation opérée par la société de consommation.

keywords: Goncourt (Edmond de), description, decoration, economy, fin de siècle

 

The Gesamtkunsthaus: Music in À rebours

 

 

Author: Andrés Villar
Published: February 2007

Abstract (E): Music is rarely mentioned in J.-K. Huysmans's À rebours ; nonetheless, the author's conception of contemporary music is important for understanding the structure of the novel and the outcome of the protagonist's hermetic project. The lavish synaesthetic abode that fills the pages of À rebours alludes to the dramatic works of Richard Wagner and questions the ideal of the total work of art promoted by the German composer and his admirers.

Abstract (F): La présence de la musique dans À rebours de Huysmans est loin d'être envahissante; néanmoins, la conception que se fait l'auteur de la musique contemporaine joue un rôle important dans la structure du roman comme dans le projet hermétique de son protagoniste. La synesthésie somptueuse de la demeure qui remplit les pages d' À rebours fait allusion aux ouvres dramatiques de Richard Wagner et met en cause l'idéal de l'ouvre d'art total préconisé par le compositeur allemand et ses admirateurs.

keywords: Huysmans, music, Wagner, Gesamtkunstwerk, synaesthesia, plainsong, À rebours

 

 

À rebours des grammaires des arts décoratifs

 

 

Author: Bertrand Bourgeois
Published: February 2007

Abstract (E): Contemporaneous with the publication of J.-K. Huysmans' Against the Grain (1884) was the appearance of several interior design manuals (e.g., Blanc, 1882; Havard, 1884). These normative books constitute the dominant bourgeois discourse on interior decoration in the period and correspond to the Zeitgeist reviled by Huysmans' hero. This article explores the hypothesis that Des Esseintes' interior decorating systematically subverts the rules proposed by the interior design manuals of the 1880s.

Abstract (F): Plusieurs manuels de décoration d'intérieur (Blanc, 1882 ; Havard, 1884) sont contemporains de la parution d' À Rebours de J.-K. Huysmans (1884). Ces ouvrages normatifs s'imposent comme le discours bourgeois dominant sur la décoration d'intérieur, c'est-à-dire comme le Zeitgeist qu'abhorre le héros d' À Rebours . Cet article explore donc l'hypothèse selon laquelle la décoration d'intérieur mise en place par Des Esseintes constituerait une subversion systématique des principaux préceptes posés par les manuels des arts décoratifs des années 1880.

keywords: À Rebours , Huysmans, subversion, interior decoration, decorative arts, decadence

 

 

At Home in the Museum: Pierre Loti, Self-Collected, Self-Possessed

 

 

Author: Anthony Purdy
Published: February 2007

Abstract (E): Suspended between metaphor and metonymy, between the spatial logic of the collection and the scenario of the personal that was the life of its owner, Pierre Loti's house in Rochefort participates in the same transvestism as his novels. This article explores the house museum as a heterotopia in which the synchronous time of the collection is open to disruption by the souvenir's reference to past events, to the biography of the collector.

Abstract (F): Suspendue entre la métaphore et la métonymie, entre la logique spatiale de la collection et le scénario du personnel qu'était la vie de son propriétaire, la maison de Pierre Loti à Rochefort participe du même transvestisme que ses romans. Cet article explore la maison-musée en tant qu'hétérotopie, dans laquelle le temps synchronique de la collection est susceptible d'être perturbé par le souvenir avec ses références au passé, à la biographie du collectionneur.

keywords: Loti, house museum, artist's house, collection, chronotope, heterotopia

 

Haunting the Artist's House: Sir John Soane's Museum and Isaac Julien's Vagabondia

 

 

Author: Bridget Elliott and Jennifer Kennedy
Published: February 2007

Abstract (E): Isaac Julien's Vagabondia continues his post-colonial exploration of the museum as a politically contested site by providing a hauntingly beautiful image of Sir John Soane's Museum and its 'ghostly' inhabitants. With its eclectic collections and eccentric design, Soane's house resists unequivocal interpretations. This essay considers how the architect's house museum complicates the viewer's experience of this film by exploring the ambiguous relationship between material and filmic time and space.

Abstract (F): Dans Vagabondia , Isaac Julien poursuit son exploration postcoloniale du musée comme site de contestation politique en offrant une image d'une beauté envoûtante du musée de Sir John Soane et de ses fantômes. L'ouvre d'un collectionneur vorace et d'un architecte excentrique, la maison résiste à toute interprétation univoque. S'attachant au rapport ambigu entre l'espace-temps réel et l'espace-temps cinématographique, cet essai étudie la manière dont la maison-musée complique la réception du film.

keywords: Isaac Julien, Vagabondia , Sir John Soane's Museum, heterotopia, collecting, artist's house, house museum

 

 

Various

Narratives of Fashion and Nation: An Analysis of Two TV-ads from the 1987 Moda de España Campaign

 

 

Author: Javier Gimeno Martínez
Published: February 2007

Abstract (E): During the Spanish political transition from a dictatorship to a democracy, the shift of regime reinvented the concept of Spanishness, which had to then be transmitted to the citizenry. Audiovisual production in general, and particularly two TV-ads, conveyed these new notions of national identity. They were committed to the task of promoting Spanish fashion – as they were part of the government restructuring plan for the Textile and Clothing Industry – but can also be analysed as conveyors of Spanishness and modernity, concepts that up until then had excluded each other.

Abstract (F): Au cours de la transition politique de la dictature à la démocratie en Espagne, le changement de régime a réinventé le concept d'hispanéité, qu'il a fallu communiquer par la suite aux citoyens. En l'occurrence, les nouvelles idées d'identité nationale ont été transmises via des produits audiovisuels, notamment via deux annonces publicitaires télévisées. Celles-ci devaient promouvoir la mode espagnole et en ce sens elles participaient d'un plan de restructuration de l'industrie du textile et de l'habillement. Mais il est possible de les envisager aussi comme des vecteurs de transmission d'hispanéité et de modernité, deux concepts jusque-là jugés incompatibles.

keywords: National Identity; Fashion; TV-ads; Spain; Spanish flag; Masculinities.

 

The construction of space in comics

 

 

Author: Pascal lefèvre
Published: February 2007

Abstract (E): This paper on diegetic space is not only based on parts of my PhD Willy Vandersteen’s Suske en Wiske in the dailies (1945-1971), A Theoretical Framework for the Formal Analysis of Comics (originally written in Dutch in 2003), but also on some earlier publications in Dutch and French such as Het hors champ in de strip (Lefèvre, 1989), Pour une lecture moderne de la bande dessinée (Baetens & Lefèvre, 1993), Architecture dans le neuvième art (Lefèvre, 1996).

Abstract (F): Le présent article est basé à la fois sur notre thèse de doctorat: Willy Vandersteen’s Suske en Wiske in the dailies (1945-1971), A Theoretical Framework for the Formal Analysis of Comics (originellement écrit en néerlandais) et sur quelques articles déjà parus en néerlandais et en francais, tels Het hors champ in de strip (Lefèvre, 1989), Pour une lecture moderne de la bande dessinée (Baetens & Lefèvre, 1993), Architecture dans le neuvième art (Lefèvre, 1996). Il propose quelques outils d'analyse pour l'analyse de l'espace fictionnel ou diégétique en bande dessinée.

keywords: space, diegesis, panel, comics, sequence

 

Olivier Smolders et l'autonovellisation de Nuit noire

 

 

Author: Jan Baetens
Published: February 2007

Abstract (E): This article deals with a reading of « Nuit noire », the literary adaptation, by the author himself, of the eponymous film. Published in a collection of writings by Smolders on his own film-making, “Nuit noire” is a rather marginal yet fascinating example of a little known literary practice: novelisation. In this article, we try to analyze the stakes as well as the forms of Smolders' auto-adaptation, with a strong emphasis on the particular use of illustrations.

Abstract (F): Cet article propose une lecture de « Nuit noire », la version ‘livre' du long-métrage d'Olivier Smolders. Ecrite par l'auteur même et insérée dans un ensemble de textes sur son propre travail, « Nuit noire » présente un cas marginal, mais fascinant, d'une pratique trop méconnue : la novellisation. On se propose ici d'analyser les enjeux et les formes de l'auto-adaptation de Smolders, notamment au niveau des illustrations singulières de l'œuvre.

keywords: Olivier Smolders, « Nuit noire », « La Part de l'ombre », novellisation, recueil, fantastique, illustration, surréalisme

 

 

Reviews

Linda Hutcheon, A Theory of Adaptation

 

 

Author: Heidi Peeters
Published: February 2007

Linda Hutcheon, A Theory of Adaptation
Routledge, New York, London, 2006 ISBN: 0-415-96795-3

 

Françoise Levie, L'homme qui voulait classer le monde. Paul Otlet et le Mundaneum

 

 

Author: Jan Baetens
Published: February 2007

Françoise Levie, L'homme qui voulait classer le monde. Paul Otlet et le Mundaneum.
Paris-Bruxelles: Les Impressions Nouvelles, 2006, ISBN 2-87449-022-9, EAN 9782874490224

 

 

 

 

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