Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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Issue 9. Performance

 

 

Guest edited by:

Karel Vanhaesebrouck

 

Towards a theatrical narratology?

 

Author: Karel Vanhaesebrouck
Published: October 2004

Abstract (E): Traditionally narratology has always been associated with the study of texts and their constituting narrative elements. The analysis of theatre was then down-sized to the analysis of the theatre text. However, new developments in theatre and dance, in which the text is reduced to a mere peripheral element of the actual performance, ask for new analytic tools. How can a traditionally text-centred theory be transformed into a performance-oriented method for analysis, paying attention to the interpretive role of the spectator and taking into account the context the actual performance takes place in?

Abstract (F): Traditionnellement, la narratologie a toujours été associée à l'étude d'un texte et de ses aspects proprement narratifs. L'analyse narratologique du théâtre se ramenait alors à celle du texte théâtral. Les évolutions récentes du théâtre et de la danse, où le texte ne subsiste plus que comme un élément périphérique de la performance, exigent cependant de nouveaux outils d'analyse. Le présent article s'interroge sur les possibilités de passer d'une théorie textuelle du récit à une théorie basée sur la notion de performance, qui accorde un rôle de premier plan à l'activité du spectateur et au contexte matériel et culturel de la performance.

keywords: narratology, performance analysis, postdramatic theatre , contextual theatre historiography.

 

Starring in Intimate Space: picture book narratives and performance semiotics

 

Author: Elisabeth Parsons
Published: October 2004

Abstract (E): This article examines the impact of narratological pragmatics as applicable to both theatre and children picture book performances. The premise is interdisciplinary in that it negotiates points of intersection between performance semiotics and theoretical approaches to Children's Literature. Employing a comparative case study of Samuel Beckett's Happy Days and John Burningham's picture book Aldo, the research assesses the narratological outcomes of intersecting semiotic codes in relation to these specific texts.

Abstract (F): Cet article analyse l'impact de la pragmatique narratologique dans deux types de performance : le théâtre et le livre illustré pour enfants. Sa prémisse est interdisciplinaire dans la mesure où il cherche à dégager des points d'intersection entre la sémiotique de la performance et les approches théoriques de la littérature pour enfants. Au moyen de l'analyse comparée de deux cas précis, la pièce O les beaux jours de Beckett et le livre pour enfants Aldo de John Burningham, cette étude évalue les effets narratologiques de l'intersection de codes sémiotiques dans ces deux textes.

keywords: theatre semiotics, narratology, children's books, performance

 

Narrations dramatiques et focalisations: l'exemple de la comédie au XVIIe siècle

 

Author: Elsa Marpeau
Published: October 2004

Abstract (E): One of the main characteristics of French 17th Century theatre is the set of very strict rules. However, in order to escape from this all to severe regulations playwrights have developed the dramatic narration which allowed the writer to narrate events which were not shown on stage, thus stimulating the imaginative power of the spectator and offering him a way out of the rigorous set of regulations. On top of that, an extra perspective is added to the narrative structure, a part of the action is presented as seen through the eyes of particular character. A particular cinematographic look is thus imposed on the overall structure. Through internal focalisation the spectator is obliged to witness the events through the perspective of a character on stage: his view has been constrained, a part of his viewing experience becomes truly mental, i.e. imagined.

Abstract (F): Une des caractéristiques les plus importantes du théâtre français du 17 e siècle est l'ensemble des contraintes qui le régissent. Toutefois, afin d'échapper au caractère étriqué de ces règles, certains auteurs se sont servis de la "narration dramatique", qui leur offrait la possibilité de raconter ce qu'il n'était pas possible de montrer sur scène et de stimuler l'imagination du spectateur, le libérant ainsi du pouvoir des contraintes. De plus, la narration dramatique était souvent enrichie par l'introduction d'une technique supplémentaire, une partie de l'action racontée étant toujours montrée à travers le regard d'un personnage particulier. Par là, un regard presque cinématographique est superposé à la structure d'ensemble. La focalisation interne de la scène oblige le spectateur à vivre les événements à travers la perspective d'un personnage représenté sur scéne: le regard du spectateur est ainsi contraint à un niveau supérieur, il devient purement mental, c'est-à-dire imaginaire.

keywords: dramatic narration, narratology, Corneille, Molière, French classicism, comedy, focalisation

 

De Roovers and their Metamorphosen or the limits of epic theatre

 

Author: Klaas Tindemans
Published: October 2004

Abstract (E): This essay comments, from an insider's point of view, the theatre production Metamorphosen by the Antwerp based group De Roovers. This production, based upon Ovid's epic of the same name, tries to find a way of telling ancient mythological 'fairytailes' in a contemporary context. Through a radical adaptation of Ovid's text and by making strict visual and auditive choices - simple slides, simple music by Bach - this Metamorphosen invents a new theatrical speechmode.

Abstract (F): Rédigé par quelqu'un qui a accompagné le processus de création de la pièce, cet essai propose un commentaire de la pièce" Metamorphosen" du groupe anversois De Roovers. Cette production qui s'est basée sur l'épopée d'Ovide du même nom, s'efforce de mettre en place une nouvelle façon de raconter les contes mythologiques pour un public contemporain. Tant par son adaptation radicale du texte d'Ovide que par les choix visuels et sonores très stricts qui sont les siens (usage de transparents, la musique sobre de Bach), cette pièce invente un nouveau mode discursif théâtral.

keywords: Ovid, Metamorphoses, theatre, De Roovers, narration

 

Performance and cognitive narratology

 

Author: Jeroen Versteele
Published: October 2004

Abstract (E): The last couple of years, (dance-)theatre companies that make use of 'new media' in their shows, have grown numerous and increasingly successful. This article focuses on some fragments in such productions that combine a theatrical setting with references to cinema language. It tries to distinguish three different relationships formal theatrical and filmic conventions can have with one another, and it relies on procedures in cognitive narratology to explain the effect such hybrids have on their audience.

Abstract (F): Ces dernières années, les compagnies de théâtre et de danse ont été de plus en plus nombreuses à se servir des nouveaux médias dans leurs spectacles. Le public s'est en général montré très favorable cette évolution. Le présent article propose une lecture de certains passages clé de ce genre de productions qui combinent mise en scène théâtrale et langage cinématographique. Il s'efforce de distinguer entre trois types de relations formelles possibles entre conventions théâtrales et conventions filmiques. Il s'appuie aussi sur la narratologie cognitive pour rendre compte des effets que ces formes hybrides ont sur le public.

keywords: performativity, cognitive narratology, new media, contemporary dance

 

 

Various

How are Film Endings shaped by their socio-historical context? (part II)

 

Author: Catalin Brylla
Published: October 2004

Abstract (E): This article explores the aspect of filmic narratolgy that has been neglected for a long time in cinema and media studies: endings. Richard Neupert's The End - Narration and Closure in the Cinema (1995), a rare work on this topic, is examined, and its theory tested on Picnic at Hanging Rock (Peter Weir, 1975), a film that does not easily fit Neupert's framework. This film has raised controversial views about whether it has an open or a closed ending. Trying to shade light on this debate Picnic at Hanging Rock is examined a second time by proposing a new model that relates the ending to the context the film was made in.

Abstract (F): Cet article analyse un aspect de la narratologie du film qui a été negligé pendant longtemps dans les études spécialisées: les clausules. On analyse d'abord le livre de Richard Neupert, The End - Narration and Closure in the Cinema (1995), une des rares etudes en la matière. On interroge ensuite la théorie de Neupert à la lumière d'un film qui s'accorde mal avec son cadre conceptuel: Picnic at Hanging Rock (Peter Weir, 1975). Ce film a suscité de nombreux débats qui portent sur la nature, ouverte selon les uns, fermée selon les autres, de sa fin. Afin de clarifier ce débat, on propose une nouvelle analyse de la fin de ce film qui rattache la clausule au contexte dans lequel le film a été fait.

Keywords: narrative ending, cinema, film, closure, cognitive film theory, total history

 

eXistenZ, a different novelization?

 

Authors: Thomas Van Parys, Lien Jansen & Elisabeth Vanhoutte
Published: October 2004

Abstract (E): Generally, novelization can be defined as the adaptation from film into novel, as opposed to the more usual adaptation process from novel to film. Although most novelizations have no literary ambitions, it occurs that some authors succeed in giving a particular twist to the "job" they are asked to do. Christopher Priest's novelization of David Cronenberg's eXistenZ might be an example of such a rather uncommon practice.

Abstract (F): De manière générale, on pourrait définir la novellisation comme une adaptation inverse, c'est-à-dire comme la transformation d'un film en livre. La plupart de ces novellisations sont dénuées de toute ambition littéraire, cependant il arrive que des auteurs essaient d'aller plus loin que le simple " boulot " qu'on leur demande de faire. Ce que Christopher Priest a fait à partir du film de David Cronenberg, eXistenZ, est peut-être un exemple d'une telle pratique peu commune.

keywords: novelization, eXistenZ, Christopher Priest, David Cronenberg, science-fiction

 

On the body as the subject of experience: art as a necessary element of the genesis of knowledge

 

Authors: Hilde Van Gelder & Jan Baetens
Published: October 2004

Abstract (E): This essay examines the importance of bodily experience as a subjective source of scientific knowledge. It argues that artistic experiments with the body have revealed elements of knowing reality that differ from the traditional, objectifying scientific methods but that are nevertheless equally valuable to them. It thus questions the respective roles of art and science regarding the genesis of empirical data. It ampy discusses, besides historically relevant examples such as the performances and videos of Bruce Nauman, Dan Graham and Mona Hatoum, as a case-study the work of the American artist Jeffrey Wyckoff (°1963).

Abstract (F): Cet article analyse l'importance de l'expérience corporelle comme outil subjectif de connaissance scientifique. Il tente de démontrer que certaines expériences artistiques qui mettent en jeu le corps, ont su produire des types de recherche et de connaissance qui différent des méthodes scientifiques objectivantes mais dont les résultats sont néanmoins scientifiquement valables. Ce faisant, il interroge les frontières reçues entre art et science en ce qui concerne la genèse de données empiriques. Le corpus analysé est double: d'une part une série de performances et de vidéos historiques de Bruce Nauman, Dan Graham et Mona Hatoum, d'autre part les travaux contemporains de l'artiste américain Jeffrey Wyckoff (°1963).

keywords: Art & Science, Jeffrey Wyckoff, Body in Art, Aesthetics, Art Theory, Photography

 

 

La main parlante

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2004

Abstract (E): This article, which is part of an on-going project (with Philippe Marion) on the semiotics of the hand in comic strips, can be read as a companion text to "M comme main" (see Image (&) narrative, No 8). It deals mainly with the question whether forms, gestures, and attitudes of 'hands' can or cannot 'speak', i.e. become a substitute of speech. The examples used are drawn from the graphic novels of Yves Chaland and Jacques Tardi.

Abstract (F): Cet article, qui fait partie d'un travail en cours (avec Philippe Marion) sur la sémiotique de la main en BD, peut être lu comme la suite de "M comme main" (cf. Image (&) narrative, No 8). Il se propose essentiellement d'examiner dans quelle mesure une main, par ses formes comme par ses gestes, peut 'parler', c'est-à-dire devenir le substitut d'une énonciation verbale. Les exemples sont ici tirés de l'oeuvre d'Yves Chaland et de Jacques Tardi.

keywords: main, sémiotique, gestuelle, graphic novel, Chaland, Tardi

 

Reviews

Danièle Meaux et Jean-Bernard Vray, Traces photographiques, traces autobiographiques

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2004

Danièle Méaux et Jean-Bernard Vray,
Traces photographiques, traces autobiographiques.
Saint-Etienne, Publications de l'Université de Saint-Etienne (Jean Monnet), 2004, 276 p. + XVI pages hors-texte couleurs

 

Phyllis R. Klotman, African Americans in Cinema. The First Half Century

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2004

Phyllis R. Klotman,
African Americans in Cinema. The First Half Century.
Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2003
ISBN 0-252-02892-9

 

 

Carlo Testa, Master of Two Arts, Re-Creation of European Literatures in Irtalian Cinema

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2004

Carlo Testa,
Master of Two Arts. Re-Creation of European Literatures in Italian Cinema.
Toronto, Toronto University Press, 2002
ISBN 0-8020-8475-3 (paper)

 

Kenji Siratori, Blood Electric

 

Author: Michael Schiltz
Published: October 2004

Kenji Siratori,
Blood Electric.
s.l., Creation Books, 2002

 

Nick Monfort, Twisty Little Passages. An approach to Interactive Fiction

 

Author: Steven Malliet
Published: October 2004

Nick Montfort,
Twisty Little Passages. An approach to Interactive Fiction.
s.l., MIT Press, 2003

 

Jean-Pierre Bertrand, Michel Delville, Christine Pagnoulle (eds.), Le rossignol instrumental: poésie, musique, modernité

Michel Delville, Christine Pagnoulle (eds.), Sound as sense. Contemporary US Poetry &/in music

 

Author: Jelle Dierickx
Published: October 2004

Jean-Pierre Bertrand, Michel Delville, Christine Pagnoulle (eds.),
Le rossignol instrumental: poésie, musique, modernité.
Peeters, Leuven, 2004

Michel Delville, Christine Pagnoulle (eds.)
Sound as sense. Contemporary US Poetry &/in Music
New Comparative Poetics nr. 11, Presses Interuniversitaires Européennes - Peter Lang, Brussel, 2003

 

Notes sur les problèmes et les enjeux du concept d'hétérogène. En marge de la thèse de Chloé Conant

 

Author: Jan Baetens
Published: October 2004

Notes sur les problèmes et les enjeux du concept d'hétérogène.
En marge de la thèse de Chloé Conant

 

 

 

 

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