Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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Thinking Pictures

 

 

 

Introduction "The Thought of Images"

 

Author: Hanneke Grootenboer
Published: September 2007

 

Three Drawings (captions by Hanneke Grootenboer)

 

Author: Nikolaus Gansterer
Published: September 2007

 

Travelogue

 

Author: Charlotte Moth
Published: September 2007

 

Street Smart: 'Thinking Pictures' in the Tradition of Street Photography

 

Author: Shep Steiner
Published: September 2007

Abstract (E): The essay looks at a small photograph by Jeff Wall titled Clipped Branches, 2001. The hunch is that by studying a relatively uncomplicated work - a work apparently divorced from the questions of cinematography, the digitialization of the medium, narrative and allegorical reference -- we will be able to make a quick inroad to understanding the "largeness" of Wall's practice. And by largeness I mean that which escapes intention and marks this photograph as a thinking work. Untranslatability is the lesson to be thought.

Abstract (F): Cet article se propose d'analyser une petite photographie de Jeff Wall intitulée "Clipped Branches 2001". On part de l'idée qu'en étudiant une oeuvre relativement simple - sans liens apparents avec les grandes questions du cinéma, de la numérisation de l'image, des allusions narratives ou allégoriques - on peut se donner les moyens de pénétrer plus rapidement la "largeur" de la pratique de Wall. Par le terme de "largeur", il faut entendre ici ce qui excède l'intention et partant marque cette photographie comme une oeuvre qui pense. L'enjeu de la réflexion est l'intraduisibilité.

keywords: Photography, reading, Jeff Wall, untranslatability, sublime

 

 

Pour penser la pensée des images

 

Author: Gian Maria Tore
Published: September 2007

Abstract (E): This article wants to point out that, contrary to the usual iconographic and iconologic readings of the images, where the main question is to identify figures and topics and their specific style, approaching the images from the viewpoint of the thinking image means to construct problems as well as to recognize the way in which these problems are tested and solved within the image itself. To study the ways images are "reasoning" is thus not to adopt not a transcendental phenomenology but a constructivist and empirical one, close to that of structural semiotics.

Abstract (F): L'hypothèse argumentée ici est qu'à l'encontre des approches majoritaires des images, à base iconographique et iconologique, où il est question de reconnaître des figures et des thèmes dans un certain style, l'approche des images pour leur " pensée " se soucie de construire des problèmes, et de rendre compte de la manière dont ceux-ci ont été expérimentés et résolus dans les images mêmes. Etudier le " raisonnement " des images, c'est donc adopter une épistémologie non pas phénoménologique transcendantale mais constructiviste et empiriste à la fois, qui peut être identifiée avec la sémiotique structurale.

keywords: (Semiotics of) Experience, (Semiotics of) Practices of Art, Language, Epistemology, Structuralism, Cognitivism, Iconography/iconology, Constructivism

 

 

Piranesi's Shape of Time

 

Author: Irene Small
Published: September 2007

Abstract (E): This paper is an examination of Piranesi's only realized building, the little-known Santa Maria del Priorato (1764-6), located on Rome 's Aventine hill. The author argues that the church was not an aberrant failure in Piranesi's otherwise illustrious career, but a polemical statement within the Graeco-Roman antiquarian debates of the 1760s. Santa Maria del Priorato is not an ideal architecture, but an argument about architecture, and in so doing, an argument about time. It offers a picture of history antithetical to Winckelmann's Greek ideal, one in which Rome emerges as neither a place nor an ideal but a mode: a mode of generating history from fragments.

Abstract (F): Cet article propose une analyse du seul bâtiment réellement construit de Piranèse, l'église peu connue de Santa Maria del Priorato (1764-6), située sur l'Aventin à Rome. L'auteur défend l'idée que loin d'être un échec monstrueux dans la carrière sinon très illustre de Piranèse, cette église doit être lue comme une prise de position polémique à l'intérieur des débats entre spécialistes des antiquités gréco-romaines vers 1760. Santa Maria del Priorato n'est pas une architecture idéale, mais une thèse sur l'architecture, et par conséquent une thèse sur le temps. Le bâtiment exprime une idée de l'histoire qui s'oppose radicalement à celle de l'idéal grec de Winckelmann et qui fait surgir une Rome tout autre: ni un lieu, ni un idéal, mais une démarche, celle de la construction de l'histoire au moyen de fragments.

keywords: History, time, fragment, 18th century Rome, architecture

 

"Dialectique" et effacement: Notes sur le Processus chez Alberto Giacometti

 

Author: Raphaël Pirenne
Published: September 2007

Abstract (E): In her article on Alberto Giacometti's primitivism, Rosalind Krauss determines a rupture in the production of the artist in 1935. In his socle sculptures realized in the surrealist environment of Bataille, Giacometti shifts from the horizontal to the paradigm of verticalness. This transformation forces him to give up the principle of alteration that ne needed to rethink the formal dimensions of the sculpture. However, while sticking to this artistic method after 1935, this enterprise would always be troubled by the twofold question of base materialisme on the one hand and the transforming powers of figuration on the other hand. Reinterrogating and confronting the Hegelian concepts of dialectic and Aufhebung, as reinterpreted by Kojève at the beginning of the 1930s, with the heterology of George Bataille, this article seeks to highlight the role of separation and negation in Alberto Giacometti's work.

Abstract (F): Dans son article sur le primitivisme chez Alberto Giacometti, Rosalind Krauss cerne une rupture dans la production de l'artiste en 1935. En passant de l' horizontal de ses sculptures socles, réalisées dans l'environnement surréaliste version Bataille, au paradigme de la station verticale, Giacometti aurait abandonné du même coup un principe d'altération permettant de repenser les dimensions formelles de la sculpture. Pourtant, en s'attachant au processus artistique de cet après 1935, dialectisant construction et déconstruction de la figure, cette entreprise serait toujours travaillée par cette question du bas et par une épreuve altérante de la figuration. Réinterrogeant et confrontant à cet effet les notions hégéliennes de dialectique et d' Aufhebung, relues par Kojève au début des années 1930, avec l'hétérologie de Georges Bataille, cet article cherche à mettre en relief la part réservée à la séparation et la négation dans l'oeuvre d'Alberto Giacometti.

keywords: Rosalind Krauss, Aufheben, surrealism, André Breton

 

 

Deleuze and Cinema: Moving Images and Movements of Thought

 

Author: Ils Huygens
Published: September 2007

Abstract (E): Early film theorists like Epstein, Canudo or Balazs were already fascinated by the idea of cinema as automatic thought-machine, producing purely mental images. The relation of cinema and thinking is the object of study of Deleuze's cinema-books. In the foreword to the Movement-Image Deleuze writes that great movie directors can not only be compared to painters, architects or musicians but also to thinkers and philosophers, only they do not think in concepts but in 'affects' and 'percepts'. Like Nietzsche and Foucault Deleuze thinks of artists and philosophers as doctors that keep society healthy and cinema takes up a special place since our contemporary lives have become more and more dominated by the moving image. Cinema for Deleuze is what poetry represented for Heidegger: a medium wherein new forms of thought manifest itself for the first time.

Abstract (F): Des théoriciens du cinéma des premiers temps comme Epstein, Canudo ou Balazs étaient fascinés par l'idée du cinéma comme machine à penser automatique, productrice d'images purement mentales. Le rapport entre cinéma et pensée est au coeur des livres de Deleuze sur le cinéma. Dans la préface à L'image-mouvement , Deleuze écrit que les grands cinéastes ne doivent pas seulement être comparés aux peintres, architectes ou musiciens, mais qu'il faut les comparer aussi aux penser et aux philosophes, à cette différence près qu'ils ne pensent pas en concepts mais en " affects " et " percepts ". A l'instar de Nietzsche et Foucault, Deleuze pense les artistes et les philosophes comme des médecins qui aident à maintenir la santé de la société. Le cinéma occupe une place spéciale dans cette perception du rôle de l'art, vu le rôle de plus en plus important de l'image mobile dans la vie contemporaine. Pour Deleuze, le cinéma est ce que la poésie était pour Heidegger : un média dans lequel de nouvelles formes de pensée se manifestent pour la première fois.

keywords: Image of thought, auto-movement, percept, affect, nooshock

 

 

Who Owns the Images? Image Politics and Media Criticism in Theater: A Separation of Powers

 

Author: Kati Röttger and Alexander Jackob (translated by Götz Dapp)
Published: September 2007

Abstract (E): This article investigates the ownership of images analyzing not only the place and mode of image circulation, but also the question of who can access these images under what circumstances. It is not only concerned with the technical or electronic media that are often held responsible for the increasing global circulation of images; rather, the relationship of theater to these "newer" media as a place and medium of a potential redistribution of images will be analyzed. It will focus on the specific conditions of seeing and being-seen within and through technical media and the way theatre can grant special insights into this process, an analysis which also makes the discussion of the power of the media and violence in media necessary. Of significant importance in this context is theater's special capacity to reflect the medial violence in images and thus make them visible and distributable. We will illustrate this capacity with Peter Sellar's 1993 production of Aeschylus' The Persians and Armin Petras' Mach die Augen zu und fliege oder Krieg böse 5 (2004) and show that today political theater is hardly conceivable without an explicit criticism of images and their media.

Abstract (F): Cet article analyse la question de la propriété des images, en analysant non seulement les lieux et modes de la circulation des images, mais aussi le problème de leur accès: qui peut consulter une image, et à quelles conditions? L'article ne se limite pas à examiner les médias techniques ou numériques que l'on tient pour responsables de la circulation accrue des images, il se concentre plutôt sur le fait que ces "nouveaux" médias fonctionnent comme une sorte de théâtre, c'est-à-dire comme un espace où les images sont redistribuées. Plus particulièrement, cet article veut examiner les conditions dans lesquelles les médias techniques permettent de voir mais aussi d'être vu et la manière dont le théâtre peut offrir de nouvelles idées à une meilleure compréhension de ce processus où interviennent le pouvoir et la violence des médias. Un élément essentiel dans ce contexte est la capacité du théâtre à faire voir la violence des médias et ce faisant à permettre le débat critique à leur égard. Nous illustrerons cette capacité à l'aide d'une pièce de Peter Sellars de 1993 qui adapte Les Persans d'Eschyle et une pièce d'Armin Petras de 2004, Mach die Augen zu und fliege oder Krieg böse 5. Le but de l'analyse est de démontrer que le théâtre politique contemporain ne peut plus être dissocié d'une critique explicite des images et des médias visuels.

keywords: Opera, war imagery, Medusa/Visor effect, politics of vision

 

 

The Sensive Image. De-Thinking the Figure with Bataille and Levinas

 

Author: Antony Hudek
Published: September 2007

Abstract (E): When does an image stop to think, about itself, its 'content,' its viewer? To attempt to answer these questions - relating to the possibility of an immanent, affective iconic force - the images which appear at the end of Georges Bataille's Les larmes d'Eros (1961) prove invaluable. For the photographs of a young Chinese man in the process of being dismembered, to which Bataille repeatedly refers, open onto an ethical debate about the necessary or salutary distance to (the image of) the other. Emmanuel Levinas, who did much to set the parameters of this debate, here addresses Bataille, who had the courage to face, to think, an extreme case of iconic proximity.

Abstract (F): Quand est-ce que l'image cesse de penser ; interrompt la réflexion, sur soi, son 'contenu,' sur les spectateurs qu'elle vise ? Pour tenter de répondre à ces questions - relatives à l'existence d'une force iconique immanente et affective - les images sur lesquelles se clôt Les larmes d'Eros (1961) de Georges Bataille offrent des indices. Car les photographies du jeune Chinois, son corps dépecé par un bourreau, auxquelles Bataille se réfère à plus d'une reprise, participent d'un débat éthique sur la distance nécessaire, ou prescrite, face à (l'image de) l'autre. Emmanuel Lévinas est un des interlocuteurs majeurs dans ce débat ; on en appelle ici à ses écrits, au sujet de ces images exemplaires d'une proximité extrême, excessive.

keywords: Georges Bataille, Roland Barthes, pensive versus "unpensive" photographs, death

 

 

Eavesdropping on a Conversation that Never Took Place. Wolfgang Iser and Maurice Blanchot on Reading (and) the Imaginary

 

Author: Tom van Imschoot
Published: September 2007

Abstract (E): How do our attempts at interpreting narratives relate to the images we entertain of them in reading - and that often stay with us long after we have read them? This is the simple question my article tries to answer. In order to so, I orchestrate a critical interpenetration of the thought developed by the late German theorist Wolfgang Iser and the thought of the French writer and critic Maurice Blanchot. As a matter of fact, both have been questioning literature's relation vis-à-vis the imaginary, be it both from a different point of view: viz. reading and writing. The hypothesis I would like to put to the fore is that the work of Blanchot enables us to think about reading (and its imaginary aspect) in a way no reading theory has been able to respond to, not even the one developed by Iser. I think that the restricted theory of literary experience as self-extension Iser's dialectical understanding of the act of reading has been limited to, can be opened up from the inside by the imaginary experience of the outside Blanchot's work critically thematizes as well as fictionally stages. This experience I eventually describe as 'the communication of fascination'.

Abstract (F): Comment se rattachent nos efforts de comprendre un récit se rattachent-ils aux images de ce récit que nous formons en le lisant, et dont nous savons qu'elles ne disparaissent pas une fois la lecture terminée? Pour répondre à cette question apparemment simple, je propose de croiser de manière critique les idées du théoricien allemand Wolfgang Iser et celles de l'écrivain et critique français Maurice Blanchot. L'un et l'autre ont essayé de situer la littérature par rapport au concept d'imaginaire, même si leur point de vue n'était pas le même : Iser partait de la lecture, Blanchot de l'écriture. L'hypothèse que j'explore dans cet article est la suivante : le travail de Blanchot nous aide à penser la lecture (et partant l'imaginaire) d'une manière qu'aucune théorie de la lecture (même pas celle d'Iser) n'a été capable d'élaborer. La théorie restreinte de l'expérience littéraire comme extension de soi, à quoi les idées dialectiques d'Iser sur la lecture ont parfois été réduites, peut être élargie de l'intérieur au moyen de l'expérience imaginaire du dehors que le travail de Blanchot à la fois thématise dans ses écrits critiques et représente dans ses écrits fictionnels. Pour conclure, je décrirai cette expérience en termes de " communication fascinée ".

keywords: Reading, imaginary, gaze, viewpoint, signification

 

 

Imagine no Metaphors: the dialectical image of Walter Benjamin

 

Author: Anthony Auerbach
Published: September 2007

Abstract (E): The fugitive "dialectical image" which Walter Benjamin evoked in the Arcades is difficult to extract from the ruins of his project. The dialectical image was the never-fulfilled destiny of the fragments he assembled: the hoped-for product of a method which the fragments themselves could not demonstrate, nor theoretical formulations predict. This essay examines the hopes and expectations invested by Benjamin (and Adorno) in the idea of a dialectical image and probes the possible grounds of such hopes. Auerbach notes the prototypes of the dialectical image which are suggested by Benjamin's study of allegory and his encounter with Surrealism, and explores the relationship between the dialectical image and Benjamin's ideas about language, experience and the materialist presentation of history.

Abstract (F): L' "image dialectique" que Benjamin évoque fugacement dans ses travaux sur les galeries parisiennes est difficile de séparer de l'échec de ce projet. L'image dialectique était l'horizon inachevé, inaccompli des fragments rassemblés, le résultat escompté mais jamais réalisé d'une méthode que les fragments en question étaient incapables de démontrer, et qu'il n'était pas non plus possible de prédire par des thèses théoriques. Cet article analyse les espoirs et les attentes que Benjamin (et avec lui Adorno) avait placés dans cette idée d'image dialectique et examine les bases d'un tel espoir. L'auteur attire l'attention sur les prototypes de l'image dialectique, entrevues par les études de Benjamin sur l'allégorie et sa rencontre avec le surréalisme. Il étudie aussi les rapports entre l'image dialectique et les idées de Benjamin sur le langage, puis sur l'expérience et la présentation matérialiste de l'histoire.

keywords: Walter Benjamin, dialectial image, surrealism, dialectic materialism

 

 

"Isn't Art an Activity that Gives Things a Face?" Levinas on the Power of Art

 

Author: Benda Hofmeyr
Published: September 2007

Abstract (E): French philosopher Emmanuel Levinas's thinking on art goes to the very heart of the debate concerning the possibility of "thinking (or expressing/expressive) pictures". Knowing whether or not art can give things a face would enable us to ascertain whether images are capable of exceeding themselves - of "articulating" a text, "uttering" a speech, or even "thinking" a thought. In this essay, I attempt to answer this question by way of a critical analysis of two of Levinas's pivotal essays on art: (1) "Reality and its Shadows" (1948); and (2) "The Transcendence of Words" (1949).

Abstract (F): La pensée esthétique du philosophe français Emmanuel Levinas va jusqu'au coeur des débats sur la possibilité de penser (ou d'exprimer) l'image. L'interrogation sur la possibilité de l'art de donner un " visage" aux choses, est une façon d'explorer davantage la question de savoir si les choses sont capables d'aller au-delà de leurs propres limites - et partant d'articuler un texte, d'énoncer un acte de langage, voire de penser. Dans cet article, j'essaie de trouver une réponse à ces questions en faisant une lecture critique de deux essais clé de Levinas sur l'art: La réalité et son ombre (1948) et La transcendance des mots. A propos des "Biffures" de Michel Leiris (1949).

keywords: Radical passivity, the Other, detachment, image, statue

 

 

Kebab in Theory: A Treatise on Political Vision

 

Author: Noa Roei
Published: September 2007

Abstract (E): This article presents a case study of the thinking image, by way of performing a close reading of David Goss's modern still life painting titled Lebanese Kebab. The oil on wood painting calls, on the one hand, for an iconographical interpretation, but at the same time it resists any simple reading of its subject matter or form. Locating itself between the discourses of art history, cartography, and contemporary Israeli society, the painting articulates the social imaginary of the Israeli subject and turns the gaze back to face its beholder. The painting's "thinking" takes place when it moves between knowledge paradigms and theorizes the instabilities of visual, categorical, and political perception.

Abstract (F): Cet article se penche sur un exemple précis d'image pensive, en proposant une microlecture de Lebanese kebab (Kébab libanais), une nature morte contemporaine de David Goss. Cette peinture à l'huile sur bois se prête à une interprétation iconographique, tout en y résistant fortement. L'oeuvre se rattache à de nombreux discours sur l'histoire de l'art, la cartographie et la société israélienne contemporaine, et elle retourne le regard de son spectateur. L'oeuvre " pense " au moment où elle se déplace entre plusieurs paradigmes de savoir et théorise les instabilités de nos catégories de perception visuelles, catégorielles et politiques.

keywords: Still life, genre, Israeli identity construction, maps

 

 

The Time of Reading

 

Author: Sönke Hallmann
Published: September 2007

Abstract (E): Heiner Müller's Explosion of a Memory/Description of a Picture, written in 1984, is usually conceived as a poetic reflection on the limits of those forms of representation, which are characteristic for Müller's work at that time. Starting with a scene of daily violence, Müller's play ends with an apocalyptic scenario of history, in which its literary representation always already seems to take part. At the same time a process of construction and destruction of images suggests a relation between Müller's text and Benjamin's notion of the dialectical image. Thus a different concept of reading is introduced that once more allows for an interrogation of literature's potential to participate in history.

Abstract (F): La pièce de Heiner Müller, "Explosion d'une mémoire/Description d'un tableau" (1984), est généralement considérée comme une réflexion poétique sur les limites sur les formes de représentation qui étaient typiques de la démarche de l'auteur dans ces années-là. La pièce s'ouvre sur une scène de la violence quotidienne, pour se terminer par un scénario apocalyptique de l'histoire qui donne une large place à sa représentation littéraire. En même temps, le processus de construction et destruction d'images semble indiquer qu'il existe un rapport entre le texte de Müller et la notion benjaminienne d'image dialectique. On peut en déduire une nouvelle façon de lire qui s'interroge sur le pouvoir de la littérature à participer aux événements historiques.

keywords: History, dialectial image, legibility, resistance to interpretation, Giorgo Agamben

 

 

Negotiating Painting's Two Perspectives: A Role for the Imagination

 

Author: Ken Wilder
Published: September 2007

Abstract (E): I examine the different ways by which internal and external spectators negotiate painting's two perspectives: the absent scene represented by a picture's marked surface and the external point of view of a beholder. While linguistic derived semiotic accounts negate such a spatial engagement, Damisch's proposal that painting is a form of thinking has the advantage in that structure emerges from within the loop of the perspective paradigm. The mistake is to again conceive of this in linguistic terms, as something akin to a sentence structure. My contention is that paintings do not so much "think", as they conceptually anticipate how we negotiate our spatial and psychological access to a work.

Abstract (F): Dans cet article j'analyse les manières différentes qui conduisent des spectateurs internes et externes à donner un sens à la double perspective des peintures: la scène absente représentée par la surface peinte du tableau et le point de vue extérieur du spectateur. Alors que certains types de sémiotique linguistique semblent mettre entre parenthèses cette tension spatiale, Hubert Damisch défend l'idée que la peinture est une manière de penser qui a l'avantage de faire émerger des structure à l'intérieur de la boucle du paradigme perspectif. L'erreur serait ici de concevoir ce jeu en des termes linguistiques, qui confondent la structure du sens et celle de la phrase. Au lieu de poser que les peintures " pensent ", mieux vaut poser qu'elles anticipent sur notre manière de tenir compte des rapports spatiaux et psychologiques dans nos efforts de donner un sens aux oeuvres.

keywords: Perspective, external/internal spectatorship, phenomenology, Merleau-Ponty

 

 

The Early Portraits of Oskar Kokoschka: A Narrative of Inner Life

 

Author: Rosa Berland
Published: September 2007

Abstract (E): It has long been granted that part of the aesthetic experience of art lies outside the conventional sphere of the maker—that is, a painting also involves the imaginative reconstruction by the viewer. To an extent, this can be designed and guided by a visual artist. If the artifact is merely discursive, it can be approached like logical sequences, "put" there for the viewer to discover analytically. This is particularly true of portraiture, which has served an important social function, whether official or sentimental. However, when a painting is less logical and codified, as is the case of early expressionism, something other than the iconography of rational systems of thought and forms from the natural world comes in. Focusing on capturing movement, psychological effect and transience, Oskar Kokoschka's portraits work within a theory of subjectivity that reveal the sitter's psychology and valorizes artistic imagination.

Abstract (F): C'est une idée très ancienne qu'une grande partie de l'expérience esthétique échappe au domaine du producteur et que, en d'autres termes, la lecture d'un tableau implique sa reconstruction imaginaire par le spectateur, même s'il est possible à l'artiste de modeler et de diriger cette expérience, du moins en partie. Si l'oeuvre est un artefact strictement discursif, elle peut prendre la forme de phrases logiques offertes à la lecture analytique du spectateur. Dans le cas des portraits, dont la fonction sociale (officielle ou sentimentale) est grande, les oeuvres fonctionnent certainement de cette manière-là. Cependant, quand une oeuvre est moins structurée logiquement et selon des codes partagés, comme il arrive dans les premières années de l'expressionisme, une lecture iconographique et rationnelle des formes et des idées n'est plus possible. Les portraits de Kokoscha, qui s'efforcent de capter des mouvements psychologiques instables et passagers, se placent à l'intérieur d'une tout autre approche, qui révèle la psychologie du modèle tout en mettant en valeur l'imagination artistique du spectateur.

keywords: Portraiture, posture, psychograms, illusionism, "inner movement"

 

 

 

Various

Polarités. La photographie entre littérature et sensation
(en relisant Goodman et Deleuze)

 

 

Author: Ronald Shusterman
Published: September 2007

Abstract (E): Representation implies narrativity - certain philosophers go so far as to claim that the mind itself is essentially "literary" in structure and mode of operation. If, as Wordsworth points out, there is a "tale in every thing", there is also just as necessarily a dose of narrativity in every representational picture. Yet not all photography is figurative; there is a kind of photography that cannot be connected so easily to narrative concerns. To avoid betraying the specificity of such works, one must resist a certain "tyranny of reference" that transforms abstract art into familiar categories. Sections 1 to 3 present this distinction between narrative and non-narrative photography. Section 4 takes up these same issues at a more theoretical level by showing a) how Deleuze (who could have been an ally) muddles his concept of a "logic of sensation" and b) how Goodman remains an adversary in this fight against the hegemony of reference. Section 5 concludes by returning to the notion of narrativity and especially to the concept of time which was at the heart of my arguments in sections 1 to 3. If, indeed, my distinction between narrative and non-narrative (or "de-realising") photography is based on temporal criteria, my endorsement of such criteria must not be seen as a return to Lessing.

Abstract (F):Toute représentation engage automatiquement une potentialité narrative. Certains philosophes vont jusqu'à prétendre que le cerveau lui-même est foncièrement littéraire. S'il y a un " conte dans chaque objet " (Wordsworth), il y a également une dose de narrativité dans chaque image. Mais toute la photographie n'est pas forcément figurative : il existe en effet un genre de photographie qui ne se rattache pas facilement aux formes narratives. Pour ne pas trahir la particularité de telles oeuvres, il convient donc de lutter contrer une certaine " tyrannie de la référence " qui transforme l'art abstrait en art reconnaissable. Sections 1 à 3 illustrent la distinction entre photographie narrative et non-narrative. Ensuite, la quatrième section tente de situer le débat à un niveau plus théorique en montrant a) comment Deleuze - qui aurait pu être un allié - se trompe dans sa présentation d'une logique de la sensation et b) comment Goodman est un adversaire dans cette lutte contre le tout référentiel. En conclusion (section 5), je reviens à la narrativité et à la notion de temporalité qui sous-tendait mes arguments en sections 1 à 3. En effet, si ma distinction entre photographie narrative et " déréalisante " se base sur des critères temporels, ceux-ci ne doivent pas être interprétés comme un retour à Lessing.

keywords: representation, narrativity, reference, process, paratext, abstraction, macrophotography, figure, worldmaking, vision and version.

 

Reviews

Le peintre comme modèle. Du surréalisme à l'extrême contemporain

 

Author: Jan Baetens
Published: September 2007

Adelaide Russo, Le peintre comme modèle. Du surréalisme à l'extrême contemporain.
Lille, Presses Universitaires du Septentrion, 2007, ISBN: 978-2-85939-896-5

 

Cinema and Modernism

 

Author: Jan Baetens
Published: September 2007

David Trotter, Cinema and Modernism.
Cambridge, Cambridge University Press (Critical Quarterly Series), 2007, ISBN 13 : 978-1-4051-5982-1 (pbk)

 

 

Étude du Cahier bleu d'André Juillard. Une approche narratologique de la bande dessinée.

 

Author: Pascal Lefèvre
Published: September 2007

Lavanchy, Éric, Étude du Cahier bleu d'André Juillard. Une approche narratologique de la bande dessinée.
Louvain-La-Neuve: Bruylant-Academia, 2007, ISBN: 978-2-87209-682-0.

 

 

 

 

Maerlant Center Institute for Cultural Studies

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