Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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Issue 12: Opening Peter Greenaway's Tulse Luper Suitcases

 

 

Guest edited by:

Gray Kochhar-Lindgren

 

Epigraph: Improvise 92 Quotations on Uranium, History, and New Media

 

Author: Gray Kochhar-Lindgren

Published: August 2005

   

Man in a Suitcase: Tulse Luper at Compton Verney

 

 

Author: Bridget Elliott and Anthony Purdy
Published: August 2005

Abstract (E): Exploring in the gallery space the possibilities of an experimental intermediality, Luper at Compton Verney deploys the suitcase both as an emblem for key moments of twentieth-century history, including Auschwitz , and as a recurrent device in twentieth-century art. This essay examines the intersections of art and history in an exhibition space conceived as a complex heterotopian play of "other spaces," such as suitcase installations, vitrine displays, film projections, video screenings, drawings, and maps.

Abstract (F): Luper at Compton Verney est un projet qui explore dans le cadre d'une galerie d'art les possibilités de l'intermédialité expérimentale. Le projet met en scène l'objet-valise tant comme une métaphore de certains événements clé du 20 ième siècle, tel Auschwitz, que comme un aspect récurrent de l'art de ce siècle. L'article analyse la manière dont se recoupent art et histoire dans l'espace de la galerie conçu comme un jeu hétérotopique d' «espaces autres» comme par exemple les installations de valises, les vitrines, les projections de films ou de vidéos, les dessins et les objets cartographiques.

keywords: Greenaway, heterotopia, Holocaust, installation art, suitcase

 

 

Tulse Luper Database: Peter Greenaway, the New Media Object and the Art of Exhaustion

 

 

Author: Benjamin Noys
Published: August 2005

Abstract (E): How are we to characterise the art of Peter Greenaway, especially in the light of his new project Tulse Luper Suitcases: A Personal History of Uranium ? This essay follows Lev Manovich's suggestion that he can be understood as a "database filmmaker". The database form is the key to Greenaway's work and explains why he is attracted to the possibilities of new media objects. These objects meet his demands for an anti-narrative cinema and for the film as Gesamtkunstwerk , or total work of art. The web site Tulse Luper Network offers us a model for the new project as a whole, allowing Greenaway to explore modes of interfacing and expanding the database beyond the limits of cinema. I argue that he takes up the baroque's art of exhaustion through the form of the new media object.

Abstract (F): Comment définir l'art de Peter Greenaway et plus particulièrement son nouveau projet "The Tulse Luper Suitcases" ? En suivant une proposition de Lev Manovich, on pourrait décrire l'art de Greenaway comme une illustration de la forme symbolique de la banque de données. Celle-ci est la forme clé de son ouvre et explique pourquoi Greenaway est tellement attiré par les nouveaux médias. Les produits des nouveaux médias répondent au désir de l'auteur de développer un cinéma non-narratif et de travailler le film comme un Gesamtkunstwerk . Le site web Tulse Luper démontre de façon décisive les possibilités d'interface et d'extension du cinéma à l'aide et à travers des nouveaux médias. Ce nouvel art médiatique est en plus lié à une esthétique baroque de l'épuisement.

keywords: Peter Greenaway; new media; the database; the internet; baroque

 

 

"  Let's make a renewal  ". Répétition, multiplicité, bifurcations : les stratégies de Peter Greenaway.

 

 

Author: Karine Bouchy
Published: August 2005

Abstract (E): Peter Greenaway considers cinematic language in a continuity with the history of image-making, while he explores the visual possibilities of the new medias. His films offers a way to consider the relations between image and history, and such links unfolds in The Tulse Luper Suitcases . Considering this film with regard to Greenaway's constant reflection on cinematic language, this article would like to discuss how a specific way to think history is developed through the film's inner structure and substance.

Abstract (F): Peter Greenaway considère le langage cinématographique dans l'optique d'une continuité avec l'histoire de l'image, tout en explorant le potentiel visuel des médias contemporains. Ses films font penser certains rapports entre l'image et l'histoire, liens que The Tulse Luper Suitcases convoque d'une manière nouvelle. En considérant cette ouvre dans l'optique d'une réflexion continue sur le langage cinématographique, cet article veut examiner comment une certaine pensée de l'histoire se déploie à travers la forme du film, à même le matériau filmique.

keywords: Peter Greenaway, cinematographic language, history, repetition.

 

 

The Tulse Luper Suitcases: Peter Greenaway's Mediatic Journey through History

 

 

Author: Heidi Peeters
Published: August 2005

Abstract (E): This article investigates Peter Greenaway's Tulse Luper Suitcases as the creation of a synergetic new media discourse, questioning the boundaries between hypermediacy and immediacy, history and fiction. In the encyclopedic and mythological project, the mediacy of history and the history of media become entangled, so that, more than ever, the medium is the message, again.

Abstract (F): Cet article analyse le projet "Tulse Luper Suitcases" de Peter Greenaway comme une tentative de cration d'un nouveau mdia discursif qui interroge les frontires entre structures "immdiates" et "hypermdies" et entre histoire et fiction. Dans ce projet encyclopdique et mythologique, la mdiation discursive de l'histoire et l'histoire des mdias se chevauchent, de sorte que, plus que jamais, le mdium redevient le message

keywords: new media, hypermediacy, immediacy, New Historicism, crossovers

 

 

 

Various

C Stands for Censorship: "Dirty War" Comics, Camouflage and Buscavidas

 

 

Author: Aarnoud Rommens
Published: August 2005

Abstract (E): Departing from Roland Barthes's intuition that drawings might be, "at first sight" at least, images without a code, the author explores how such a notion might be useful in considering specific comics published in Argentina during the so-called "dirty war," the period of the 1976-1983 dictatorship. Can reading pose a critical counterweight to an all-pervading cultural conditioning? What 'subversive' signs could a reader construct as an antidote to the regulation of meaning and suppression of public life which marked this period? By a short reading exercise of two images from the comic Buscavidas (Trillo & Breccia), the author hopes to suggest certain counter-censorial tactics.

Abstract (F): A partir de l'intuition de Roland Barthes qu'un dessin pourrait être, « à première vue », une image sans code, l'auteur s'interroge sur l'intérêt d'une telle hypothèse pour l'analyse des bandes dessinées publiées en Argentine durant ladite « sale guerre » des années de dictature 1976-1983. La lecture est-elle capable de résister à un conditionnement culturel omniprésent ? Quels pourraient être les signes 'subversifs' construits par le lecteur comme antidote au contrôle du sens et à l'interdiction du débat public pendant cette période ? L'analyse de deux cases de la bande dessinée Buscavidas (Trillo & Breccia) permet d'aborder la question des tactiques anti-censure .

keywords: Barthes, Breccia, (counter-) censorship, encrage , percepticide.

 

 

Strategies of fame: The anonymous career of a Belgian surrealist

 

 

Author: An Paenhuysen
Published: August 2005

Abstract (E): This article examines the often tenuous relationship between art and fame in the history of the Belgian surrealist avant-garde. The surrealist code of behaviour, and certainly the Belgian one, debunked fame and public recognition. Yet, the Belgian surrealist artist René Magritte has become a star in both high and popular culture. He is even the only internationally known Belgian avant-gardist at all, thereby implicitly dissociated from the rest of the Belgian surrealist group. This paper seeks to place Magritte as international icon of avant-gardism in the 'local' Belgian context. The surrealist E.L.T. Mesens plays an important part in this success story. The focus is on the juggling of the avant-garde between the roles of artist, revolutionary, entrepreneur and art dealer.

Abstract (F): Cet article examine les rapports problématiques entre art et renommée dans l'histoire de l'avant-garde surréaliste belge. La déontologie interne des surréalistes, et surtout des surréalistes belges, prpscrivait tant la renommée que la reconnaissance public. En dépit de cela, le peintre surréaliste belge René Magritte est devenu une star, aussi bien dans les milieux des connaisseurs qu'aux yeux du grand public. Ce faisant, il s'est détaché implicitement du groupe surréaliste belge. Le présent article cherche à situer Magritte comme un symbole international de l'avant-garde dans le contexte « local » belge. Dans cette « success story », le surréaliste E.L.T. Mesens a joué un rôle important. Nous mettons surtout l'accent sur le brouillage des frontières entre les rôles d'artiste, de révolutionnaire, d'entrepreneur et de marchand d'art.

keywords: Belgian Surrealism, Magritte, Mesens, revolution, Art Trade

 

 

Virtual Recentering: Computer Games and Possible Worlds Theory

 

 

Author: Jan Van Looy
Published: August 2005

Abstract (E): This article is an attempt to evaluate the benefits of using a possible worlds framework to describe virtual worlds as they occur in computer simulations and games. Although the use of fiction theory to describe digital media is not always without its problems, it can function as a starting point to analyze the specificity of new forms like computer games. Possible worlds logic is a theoretical framework introduced in the 1960s by Saul Kripke in order to be able to assess the truth-value in counterfactual statements (if... then...) and has later been applied to fiction by theorists like Thomas Pavel and Marie-Laure Ryan. Fictional recentering is the move by which a reader is invited to step into a possible world where a substitute speaker narrates events that have taken or are taking place in the fictional world. When analyzing digital media, it is possible to observe a similar process, which could be called virtual recentering, and which is both similar to and different from fictional recentering. Finally, by way of illustration, the computer game Myst will be analyzed using the framework sketched earlier and will be interpreted as a comment upon its own format and its inherent independence from its makers.

Abstract (F): Cet article se propose d'évaluer les avantages de la théorie des mondes possibles pour la description des mondes virtuels tels qu'on les trouve dans les simulations informatisées ou les jeux vidéo. Bien que le recours à une théorie de la fiction pose des problèmes quand on la transpose aux médias numériques, elle peut fournir un bon point de départ à l'analyse des traits spécifiques de nouvelles formes culturelles comme les jeux vidéo. La logique des mondes possibles est une théorie qui a été introduite dans les années 60 par Saul Kripke afin de résoudre les problèmes posés par la véridicité de certains énoncés non factuels (si. alors.) et qui a été appliqué aux textes de fiction par des auteurs tels que Thomas Pavel et Marie-Laure Ryan. On appelle « recentrage fictionnel » le geste par lequel un lecteur est invité à entrer dans un monde possible où un narrateur autonome raconte des évéments qui se passent ou se sont passés dans cet univers de fiction. L'analyse des médias numériques révèle un phénomène analogue, c'est-à-dire comparable mais non identique, que nous proposons de nommer « recentrage virtuel ». Afin d'illustrer pratiquement les idées théoriques exposées dans la première partie de l'article, notre texte se termine par une analyse du jeu vidéo Myst . Plus concrètement, nous analyserons comment ce jeu fournit aussi un commentaire sur sa propre forme et l'indépendance qu'il acquiert par rapport à ses producteurs.

keywords: computer games, possible world semantics, narratology, fiction theory, game studies

 

 

Art Hazelwood: A Graphic Witness of America

 

 

Author: David A. Beronä
Published: August 2005

Abstract (E): This essay examines the power of the contemporary print in the work of the San Francisco printmaker, Art Hazelwood. Narrative features are identified in Hazelwood's early series of woodcuts that display distinctive scenes of contemporary life, block books that merge image and text in an imaginative display, stylized book illustrations, accordion style artists books, and his satirical commentary on American imperialism in Iraq called Hubris Corpulentus .

Abstract (F): Cet article analyse le pouvoir de la gravure chez Art Hazelwood, un artiste contemporain de San Francisco. Dans ses premiers travaux, la dimension narrative est omniprésente : ses séries de gravures sur bois donnent à voir des scènes de la vie moderne, ses livres entremêlent textes et images dans des mises en pages inventives, font des emprunts à des types d'illustration très stylisée et aux livres d'artistes qui jouent avec le modèle du livre-accordéon ; enfin, l'article souligne aussi comment le travail de Hazelwood donne un commentaire satirique de l'impérialisme américain en Irak que l'auteur nomme Hubris Corpulentus.

keywords: Art Hazelwood, printmaking, book illustration, satire, Iraq.

 

 

Du comic book au graphic novel : l'européanisation de la bande dessinée américain

 

 

Author: Jean-Paul Gabilliet
Published: August 2005

Abstract (E): In the last two decades US comics have been going through an evolution similar to the one experienced by Western European comics after World War II, viz. the gradual victory of the book over the magazine format. Since the mid-1990s the US comics market has reconfigured itself around "graphic novels" and "trade paperbacks" whereas the profitability of saddle-stitched pamphlets-the canonical "comic books" born in the 1930s-seems to have been eroding steadily. This change may be explained by the long-term decline of comics magazines as a mass medium unable to compete successfully with television since the 1950s, the specialization and shrinking of the comics buyers' community due to the expansion of specialty bookstores since the 1980s, and the opening up of the comics market to "graphic novels" following the success of Art Spiegelman's Maus in the late 1980s, which prompted dealers to carry more and more album-type comics. Hence the hypothesis that the evolution in the format of US comics books in the late 20 th century may be seen as an example of "Europeanization" of cultural consumption in the US ; its most visible upshot is the accelerated legitimization of the comics medium in US culture, which is gradually shedding its traditional connotation as childish entertainment thanks to the dominance of the book format over the magazine format.

Abstract (F): L'article examine par quels processus la bande dessinée américaine connaît depuis une vingtaine d'années une évolution dont la bande dessinée européenne avait fait l'expérience après la Seconde Guerre mondiale, à savoir la victoire progressive du support livre sur le support revue. On assiste, principalement depuis le milieu des années 90, à une reconfiguration du marché de la bande dessinée aux Etats-Unis autour des "graphic novels" et "trade paperbacks" alors que la viabilité des revues brochées (comic books) à la base de ce secteur depuis les années 30 semble connaitre une régression permanente. Parmi les facteurs explicatifs de ce changement se trouvent le recul à long terme des revues illustrées comme média de masse face à la concurrence de la télévision à partir des années 50, la spécialisation (et donc la contraction) de la clientèle qui s'est accentuée avec la domination des librairies spécialisées depuis les années 80, mais aussi l'ouverture du marché au support de type "album" dans le sillage de l'énorme succès rencontré par la bande d'Art Spiegelman Maus à la fin des années 80, qui a amené les librairies généralistes à proposer de plus en plus d'albums de bande dessinée. On assiste donc à une véritable "européanisation" des supports qui véhiculent ce média ainsi qu'à une accélération de la légitimation de la bande dessinée aux Etats-Unis, le moyen d'expression échappant progressivement aux connotations infantiles très fortes traditionnellement véhiculées par le support comic book .

keywords: Comics, graphic novel, bande dessinée, popular culture, legitimatization

 

 

Reviews

Porn Studies by Linda Williams

 

 

Author: Jan Baetens
Published: August 2005

Linda Williams (ed.), Porn Studies
Durham , NC , and London , UK , Duke University Press, 2004, 516 P. ISBN 0-8223-3312-0 (pbk)

 

 

Literature and Film, A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation by Robert Stam and Alessandra Raengo

 

 

Author: Heidi Peeters
Published: August 2005

Robert Stam and Alessandra Raengo, Literature and Film, A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation
Malden , Oxford , Carlton : Blackwell Publishing Ltd, 2005. ISBN: 0-631-23055-6; 0-631-23054-8

 

 

 

 

Maerlant Center Institute for Cultural Studies

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