Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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Issue 10. The Visualization of the Subaltern in World Music. On Musical Contestation Strategies (Part 1)

 

 

Guest edited by:

Bart Vanspauwen

List of contributors issues 10 & 11

Read the call for papers as an introduction to this issue.

 

Visualization of subliminal strategies in world music.
An ethnomusicological analysis of socio-cultural transformations through maracatu and mangue beat in the city of Recife, Pernambuco, Brazil

 

 

Author: Bart Vanspauwen
Published: March 2005

Abstract (E): Music can function as a powerful vehicle for political and social concerns. It can symbolically represent the imaginary community of oppressed groups as an untouchable 'place' where resistance and freedom, for once, are not antagonical. Starting from cultural studies, this essay wants to make a contribution to the conceptual use of 'culture' within conflict studies. The reality of the case study will critically contradict elements of both the reconciliation and resistance paradigm, showing that collective performativity does not refer itself to a denial of one's own culture, but to a regaining of a sense of 'belonging' and of being proud of one's roots.

Abstract (F): La musique peut canaliser des préoccupations politiques et sociales très fortes. Elle peut représenter symboliquement la communauté imaginaire de groupes opprimés comme un "lieu" intouchable où résistance et liberté cessent d'être antagonistes. Prenant comme point de départ le paradigme des études culturelles, cet article cherche à redéfinir la manière dont on utilise la notion de "culture" dans une tout autre discipline: l'étude des conflits. Ce que révèle l'étude de cas offerte par l'article, contredit aussi bien le paradigme de la réconciliation que celui de la résistance et montre qu'une performance collective cherche moins à nier la culture individuelle des participants qu'à leur faire retrouver le sens de l'appartenance et de la fierté des origines.

keywords: ethnomusicology - diaspora - cultural politics - mestizaje - performativity - reconciliation/resistance - narrativity

 

Rumba Lingala as Colonial Resistance

 

 

Author: Jesse Samba Wheeler
Published: March 2005

Abstract (E): This article examines how Congolese Rumba Lingala musicians, with the creation of a new musical style in the late 1940s and 1950s, contested colonial authority and envisioned an independent future. At the height of colonial oppression, these artists stimulated their compatriots through song to rethink the meaning of being Congolese, a poetic and powerful aspect of the liberation struggle. Musical examples accompany the analysis.

Abstract (F): Cet article analyse la manière dont les musiciens du Rumba Lingala congolais ont contesté l'autorité coloniale et ouvert des nouvelles voies d'avenir en créant un nouveau style musical à la fin des années 1940 et dans les années 1950. Au faîte de l'oppression coloniale, les chansons de ces artistes ont su encourager leurs compatriotes à repenser leur identité congolaise. Elles constituaient ainsi un aspect poétique et puissant de la lutte de libération. L'analyse s'appuie sur de nombreux exemples musicaux.

keywords: Rumba, lingala, Congo, colonialism

 

'We Are Who We Believe Ourselves to Be': Curaçao Jazz and the Expression of Identity

 

 

Author: Nanette de Jong
Published: March 2005

Abstract (E): The people of Curaçao (largest of the Netherlands Antilles) embrace numerous cultural identities and claim a variety of geographical origins. These diverse constructions of self illustrate the relish Curaçaoans take in their own diversity, countering the Western European concept that nations of people should necessarily embrace one single identity. This approach to identity informs Curaçaoan jazz, with the musicians adapting individualized sense of self into a single eclectic style: one colored with elements perceived to reflect these chosen geographical regions of origin.
This paper explores the close relationship between Curaçaoan identity and Curaçaoan jazz through an examination of The Blue Apple Trio, a popular jazz group on the island. As explained, the Trio members embody a unique vocabulary of sounds and symbols, which they employ and manipulate as a means to communicate distinct choices of identity. By negotiating a balance between a diversity of perceived identity, these musicians, like other Curaçao jazz players, mirror the island's society at large.

Abstract (F): La population de Curaçao (Antilles néerlandaises) se réclame de plusieurs identités culturelles et de plusieurs origines géographiques en même temps. Cette pluralité consciemment recherchée et entretenue s'oppose clairement aux idées venues d'Europe occidentale qui prescrivent la coïncidence de l'Etat-nation et de l'identité culturelle. Dans cet article, on analyse les rapports étroits entre l'identité culturelle de Curaçao et la musique de jazz de l'île a travers l'exemple du Blue Apple Trio, un groupe de jazz très prisé par les habitants de l'île.

keywords: Curacao, jazz, Blue Apple Trio, cultural identity

 

Brazilian Hip-Hop Material and Ideology: a Case of Cultural Design

 

 

Author: Derek Pardue
Published: March 2005

Abstract (E): Over the past decade scholars from a wide range of academic disciplines have approached the significance of hip-hop as one of the most pervasive popular cultural forms in the contemporary world. For the most part, proponents and critics alike have focused on hip-hop as a solely rhetorical medium of expression. In this essay I examine the materiality of Brazilian hip-hop by analyzing the graphic design of rap music compact disc covers. Local rap producers intentionally draw from a field of local and translocal "reality" signs to create a sense of authority and true representation. From this perspective I am able to penetrate and illustrate local sub-genres of hip-hop. Ultimately, I argue that to better appreciate the cultural meanings of Brazilian hip-hop one must understand the visual materiality of practitioners' cultural production.

Abstract (F): Depuis une décennie, des chercheurs de disciplines très variées ont considéré le hip hop comme une des formes culturelles populaires les plus répandues du monde contemporain. En général, les défenseurs comme les critiques de cette musique n'ont vu dans le hip hop qu'un outil d'expression purement rhétorique. Dans cet article j'analyse la base matérielle du hip hop brésilien à travers la typographie des pochettes de disques de la musique rap. Les producteurs locaux de rap multiplient à dessein les emprunts à une "réalité" locale et translocale afin de créer une sensation d'autorité et d'authenticité. Cette perspective m'aide à creuser et à illustrer des variantes locales du phénomène hip hop. Enfin, je défends l'idée qu'afin de mieux comprendre les significations culturelles du hip hop brésilien il est important d'avoir une bonne connaissance de la culture visuelle de ceux qui produisent ce genre de musique.

keywords:
hip hop, graphic design, disc cover, Brasil

 

Sem Terra/ Desterrados : The Music of Dissent of the MST in Dialogue with the Tango Culture

 

 

Author: Else R.P. Vieira
Published: March 2005

Abstract (E): This paper examines the song 'Por honra e por amor'/ 'For honour and for love', by the MST, as the musical and choreographic expression of the intersecting class-gender struggle of a nondominant social group within hegemonic structures. Those expropriated from the land in Brazil enter dialogue with the tango, the musical expression which codifies the values and concepts of the emerging subculture of the desterrados in 19th century Argentina. Through a muse of destitution, Ana sem terra , it also establishes dialogue with Ana Terra, an emblem of brave womanhood in the conquest of land in southern Brazil, at the same time un-naming this predecessor as a ruling class figure of land ownership. A third relationship is established with the equally emblematic feminist dancer of Derrida´s  Choreographies (1982).

Abstract (F): Cet article analyse la chanson 'Por honra e por amor'/('Par honneur et amour') du groupe MST comme l'expression musicale et chorégraphique d'une lutte a la fois sociale et sexuelle d'un groupe non-dominant a l'intérieur des structures hégémoniques. Les paysans sans terre du Brésil nouent un idalogue avec le tango, le genre qui a codifie la subculture émergente des exclus en Argentine au 19e siècle. A travers l'évocation d'une muse des pauvres, Anne sans terre, la chanson établit aussi un lien avec un symbole du courage féminin dans les luttes pour la terre au Brésil (en meme temps que s'efface le renvoi au nom d'une grande propriétaire du passe). En troisième lieu, l'analyse établit un rapport avec la figure également emblématique de la danseuse féministe d'un livre de Derrida, Choréographies (1982).

keywords: Ana sem terra, MST, Derrida, Choreographies, tango

 

Heeding the Creole Voice (in the Seychelles Islands): Alternatives to race and nation as identifiers of cultural value

 

 

Author: Michael L. Naylor
Published: March 2005

Abstract (E): When centuries of labeling or categorizing of cultures and their expressions (music inclusive) by designations of racial or national origin fail to describe the true nature or benefit of the cultures, it becomes essential to look into alternative paradigms and describers to re-define human perception.
"Heeding the Creole Voice . . ." is an attempt to decode both the origins of some of our greater barriers to flexible and multi-cultural perception, while suggesting a variety of alternatives in methodology which are gleaned from numerous visits with musicians and culture-bearers from the Seychelles islands.
The article is also centered on the use of the voices of the cultures and upon suggesting some alternative mindsets which might assist in liberating Western academicians in their search for accuracy and balance in culture studies.

Abstract (F): Des siècles d'étiquetage et de catégorisation n'ont pas suffi, en raison justement des origines raciales ou nationales des concepts prônés, pour décrire correctement la vraie nature et les vrais enjeux des cultures. Il convient donc d'opter pour une tout autre démarche afin de mieux redéfinir la perception humaine. Cet article tente de décoder les origines de certains obstacles à une perception vraiment multiculturelle, tout en suggérant plusieurs alternatives méthodologiques glanées lors de nombreuses discussions avec des musiciens et des personnes des Seychelles. Il s'intéresse aussi au rôle que joue la voix dans la culture et esquisse quelques perspectives capables d'aider les chercheurs occidentaux dans leur quête de précision et d'équilibre dans l'étude de la culture.

keywords: Seychelles, multiculturalism, orality, perception

 

'How many dudes you know roll like this?': the re-presentation of hip hop tropes in New Zealand rap music

 

 

Author: Kirsten Zemke-White
Published: March 2005

Abstract (E): New Zealand artists take globalised American rap, converting it to suit specific local sites, peoples and struggles. Rappers in Aotearoa/New Zealand, reinforce, explode and re-present essential hip hop tropes, using them to celebrate and negotiate complex contemporary identities and locations. This paper first summarises the New Zealand hip hops scene, then engages with the trope of 'keeping it real' showing how New Zealand hip hop artists 'keep it real' by keeping it Pacific and local. New Zealand 'gangsters' decry the exigencies of their own poorer neighbourhoods, and rap's 'place' tropes extol, solidify and explore a local hip hop. Rap's bragging and battles are used to celebrate hip hop, to promote MC skills, and to articulate communities ('represent'). Narrative and auto-biography tell individual and community stories, reflecting in particular Pacific immigrant communities and the indigenous Maori youth. New Zealand rap manages to keep 'authentic' to the original hip hop culture by re-presenting core tropes and attributes; and maintaining the whole culture (including graf art, DJ-ing and b-boying). This is not mimicry, but the tropes themselves allow for localised expressions which reflect unique cultural and diasporic identities.

Abstract (F): En Nouvelle-Zélande, des artistes s'approprient le rap américain globalisé, qu'ils adaptent aux besoins de sites, de peuples et de luttes locaux. Des rappers d'Aotearoa/Nouvelle Zélande renforcent, explorent et re-présentent les stéréotypes essentiels du genre, mais dans le but de célébrer et de négocier des identités et des localités contemporaines d'une grande complexité. Cet article décrit d'abord la scène hip hop en Nouvelle Zélande, puis aborde la question clé du "parler-vrai", qui est garanti par l'inscription du rap dans la zone du Pacifique comme dans la vie locale. Les récits et les autobiographies des rappeurs racontent des histoires indivdiuelles mais aussi collectives, centrées le plus souvent sur les immigrants du Pacifique et sur la jeunesse indigène Maori. Le rap néo-zélandais arrive à garder l'authenticité du rap d'origine dont il retravaille les images et les attributs. Ce rap n'est pas copie servile, mais réinvention des images fondamentales qui permettent de faire coïncider des expressions locales et des identités culturelles uniques, qu'elles soient locales ou liées à une diaspora.

keywords: rap, New Zeland, Maori, Pacific, "keeping it real"

 

 

Various

Classifying Performances: The Art of Korean Film Narrators

 

 

Author: Roald H. Maliangkay
Published: March 2005

Abstract (E): This article explores the scope and importance of the art of Korea's silent film narrators exemplifying Foucault's view on individuals as agents of power. It discusses the narrators' art and its audiences, and the ways in which both developed towards the 1930s. It also relates the large number of skills the narrators required and looks briefly into what role their social backgrounds may have played in developing these.

Abstract (F): Cet article traite des conditions de travail des "bonimenteurs de film" coréens pendant la période de l'occupation coloniale japonaise. On aborde successivement les origines familiales et professionnelles de ces raconteurs, leur travail et leurs publics, pour étudier ensuite comment les rapports de dépendance mutuelle des films et des raconteurs ont commencé changer dans les années 1930. L'article met surtout en avant le rôle que jouaient ces raconteurs dans la constitution des interprétations populaires des films.

keywords: silent film, korea, colonial, narration, censorship

 

No hay banda. Prosthetic memory and identity in David Lynch's Mulholland Drive

 

 

Author: Bjorn Ekeberg
Published: March 2005

Abstract (E): A world of increasing deficiency and instability finds its remedy, its chance of survival, in the order of the prosthetic . David Lynch's Mulholland Drive here becomes its own narrative prosthesis, helping us perceive some disturbing implications of a culture in which memory and identity are prosthetically organized.

Abstract (F): Un univers défini par le manqué et l'instabilité trouve un remède et une chance de survie dans l'ordre « prothétique ». Le film de David Lynch, Mulholland Drive , devient en quelque sorte sa propre prothèse. Ce faisant il nous aide à mieux cerner les effets perturbateurs d'une culture dans laquelle mémoire et idéntité sont organisées de façon prothétique.

keywords: postmodern - memory - identity - simulacrum - prosthetic

 

The present-day scholar: an (im)possible representation?

 

 

Author: Hilde Van Gelder
Published: March 2005

Abstract (E): Departing from a photographically illustrated 1955 biography of the Flemish industrial Lieven Gevaert (1868-1935), this essay traces the fate in the 20th Century of a particular genre in painting, that of the portrait of the learned scholar. It digs into the way photography took over painting's privileged position as the most suited medium for depictions of learned men throughout the late 19th and early 20th Century, as the photograph was held to present a true trace of the reality of one's learnedness. Gerhard Richter's crucial series 48 Portraits (1971-72) convincingly shatters that well-installed belief by questioning through painting the supposedly true nature of the photographic image. By 'unpainting' the photograph's indexicality, Richter's work offers a deep reflection on a patriarchal, Western tradition of the representation of learned men. Confronting 48 Portraits with the painted portrait image of Ulrike Meinhof from the October cycle (1988) and the Eight Student Nurses (1966) confirms the presumption that Richter, in his choice to represent only men in 48 Portraits , is not the sexist he has at times been held for. On the contrary, his paintings subtly play with the conventions of the genre of the learned portrait to suscite a deep reflection on the position of women in it. An analogy is further worked out with Luc Tuymans' portrait of Patrice Lumumba ( Lumumba , 2001).

Abstract (F): A partir de l'analyse des illustrations photographiques d'une biographie de l'industriel flamand Lieven Gevaert (1868-1935), cet essai s'interroge sur le sort d'un genre pictural très particulier à la fin du XXe siècle: les portraits de savants. Il examine d'abord la manière dont la photographie a pris la place de la peinture comme médium privilégié de ce type de réprésentations la fin du 19e et au début du 20e siècle, lorsque la photographie était jugée capable de fournir la trace réelle de l'intelligence du savant. Avec ses 48 Portraits (1971-72), une oeuvre-clé de la peinture moderne, Gerhard Richter détruit radicalement cette croyance en interrogeant l'essence soi-disant naturelle de la photographie avec des moyens proprement picturaux. En "dé-peignant" l'indexicalité photographique, le travail de Richter produit une réflexion profonde sur la tradition patriarchale et occidentale de la représentation des savants. La comparaison de cette oeuvre avec le portrait peint d'Ulrike Meinhof de la série October cycle (1988) ou avec les Eight Student Nurses (1966) confirme que Richter, qui n'a représent que des hommes dans ses 48 Portraits, n'est pas le peintre sexiste pour lequel il a été pris. Ses peintures jouent au contraire très subtilement avec les conventions du genre du portrait savant afin de susciter une interrogation profonde sur le rôle des femmes dans ce genre. L'article termine par une comparaison fouillée avec le portrait de Lumumba par Luc Tuymans (Lumumba , 2001).

keywords: learn portrait, Lieven Gevaert, Gerhard Richter, indexicality

 
 

Reviews

How Images Think

 

 

Author: Jan Baetens
Published: March 2005

Ron Burnett,
How Images Think.
Cambridge, Mass., MIT, 2004

 

Rethinking Tragedy

 

 

Author: Karel Vanhaesebrouck
Published: March 2005

"Rethinking tragedy",
New Literary History
,
vol. 35, winter 2004, number 1

 

Subtitles. On the foreignness of film

 

 

Author: Jan Baetens
Published: March 2005

Atom Egoyan and Ian Balfour, eds,
Subtitles. On the foreignness of film.
Montreal: Alphabetic City and Cambridge, Mass., and London, Engl.: MIT, 2004

 

 

 

 

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