Image and Narrative
Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X
 

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Issue 11. The Visualization of the Subaltern in World Music. On Musical Contestation Strategies (Part 2) / Images in Advertising

 

 

 

 

Theme A: The Visualization of the Subaltern in World Music. On Musical Contestation Strategies (Part 2)

 
 

Guest edited by:

Bart Vanspauwen

List of contributors issues 10 & 11

Read the call for papers as an introduction to this issue.

 

Lyrical Subversion in Cuban Reggae

 

 

Author: Samuel Furé Davis
Published: May 2005

Abstract (E): When several specialists express conservative opinions in using the term "Cuban reggae" as a solid genre, this essay is conceived as an approach to the social processes that catalyze the consolidation of a musical style --reggae-- in a given space - Cuba. My main argument is to emphasize that reggae was born in Cuba under the same conditions of marginalization and subordination that still today make it a lyrically subversive cultural tendency. It is necessary to note, however, that there is more than one type of regga. I mainly focus on what is more universally identified as "roots" reggae without disregarding the interesting fusions of the Spanish Caribbean influences with Cuba's musical mainstream, which gave way to the so called reggaetón style. In characterizing "subversion" in a thematic analysis, the paper is based on a more cultural meaning in the mere political connotation of this word.

Abstract (F): Alors que plusieurs spécialistes semblent reculer devant l'emploi du terme de « reggae cubain » pour nommer un genre bien déterminé, le présent article cherche à étudier les processus sociaux qui accompagnent la consolidation d'un style musical donné, en l'occurrence le reggae, dans un contexte donné, en l'occurrence Cuba. Je tenterai surtout de démontrer que le reggae a émergé à Cuba dans les mêmes conditions de marginalisation et d'assujettissement qui expliquent aujourd'hui son caractère musicalement subversif. Il faut noter toutefois qu'il existe plusieurs type de reggae. Dans cet article je me concentre sur la variante « roots », sans pour autant négliger les mélanges intéressants entre influences hispaniques des Caraïbes et musique cubaine « aminstream », qui ont créé le reggaetón. Le fait de parler de subversion dans une analyse thématique, reflète le désir de cet article de mettre en avant les significations culturelles, et non pas seulement politiques, du terme de « subversion ».

keywords: reggae, reggaetón, Cuba , subversion

 
 

Identity and Exoticism in Sevara Nazarkhan's Yol Bolsin

 

 

Author: Tanya Merchant
Published: May 2005

Abstract (E): This paper analyzes the disparate international and domestic media images of Uzbek pop star, Sevara Nazarkhan, by focusing on two albums: Yol Bolsin , which was released internationally by Real World Records, and Otmagay Tong, which was released in Uzbekistan. By examining her images in the two media arenas, one can see the various processes that are enacted when a Central Asian woman transitions onto the international music scene. This illuminates the different agents actively constructing layers of identity as well as the various gazes shaping the image and vocality of the Central Asian woman.

Abstract (F): Cet article étudie les représentations médiatiques hétérogènes, tant à l'étranger que sur le marché domestique, de la pop star ouzbek, Sevara Nazarkhan. On examinera deux albums : Yol Bolsin , distribué mondialement Real World Records, et dont la distribution était limité à l'Uzbekistan. En comparant l'image qui se donne d'elle dans ces deux circuits, il est possible de voir les transformations subies par une femme de l'Asie centrale quand elle est présentée sur le marché international. Ces changements montrent que l'identité comme la performance vocale d'une chanteuse asiatique est façonnée par un grand nombre d'instances médiatrices.

keywords: Sevara Nazarkhan, Uzbekistan, pop music, Real World Records, woman

   
 

Ribbon Shirts in Rasta Colors: Native American Syncretic Musical and Visual Strategies of (Jamaican) Resistance in the Lyrical Imagery, CD Jacket Art, and Performance Costuming of Hopi/Diné Reggae Singjay Casper Loma-Da-Wa

 

 

Author: Loretta Collins Koblah
Published: May 2005

Abstract (E): The article argues that in discourses narrating the globalization of Jamaican reggae music, references to the Native American interest in reggae have largely been generic or loaded with cinematic resonances. Based on interviews with Hopi/ Diné reggae and dancehall singjay Casper Loma-Da-Wa, the article insists that critics must engage critically with Native reggae artists in order to better understand their complex musical, ideological, and personal negotiations. Loma-Da-Wa's retort to the Jamaican romance with Western films in his song "How the West was Won' suggests cross-cultural dissonances. Analysis of performance costuming, CD cover art, and image clusters of song lyrics demonstrates how Loma-Da-Wa creates countertraditions to both Jamaican and Native roots musical traditions.

Abstract (F): Le propos de cet article est de démontrer que dans les analyses de la globalisation du reggae, le traitement de la manière dont les Indiens d'Amérique du Nord ses sont réappropriés cette musique est marqué soit par des clichés soit par des références au cinéma. A partir d'interviews fouillées avec Casper Loma-Da-Wa, un reggae « singjay » reggae de la tribu Hopi, cet article plaide pour une approche plus respectueuse des spécificité musicales, idéologiques et personnelles des nouveaux usages du reggae. La manière dont Loma-Da-Wa's enchevêtre reggae et western dans sa chanson "How the West was Won" met à jour des stratégies de résistance culturelle plus complexes, tant par rapport aux modèles jamaïcains que par rapport aux cultures indiennes locales. L'article s'attache non seulement aux interviews avec le chanteur, mais analyse également le code vestimentaire des performances, les illustrations des CD et le réseau métaphorique des textes des chansons.

keywords: cross-cultural politics, Jamaican reggae, Native American popular music, Casper Loma-Da-Wa, Havasupai

 
 

This is not a haircut. Neo-liberalism and revolt in Kiswahili rap

 

 

Author: Koen Stroeken
Published: May 2005

Abstract (E): How to explain the growing success of Bongo Flava, as Tanzanian hip hop is called, and the beneficial effects many people expect from it? First, there has been increasing access in both urban and rural areas. Tanzanians who do not buy or copy the tapes, hear the songs on the radio or on the street, where verses of protest blast from the speakers of music shops and commuter vans. Because of the importance of vocal traditions - which even the socialist party's choir music did not overlook - the Tanzanian tendency is to take the lyrics seriously, the words at face value, rather than belittle these as products of youth or popular culture. Furthermore, there have been strategies to transform the market of popular music in favour of Bongo Flava, using former president Nyerere as a positive model and American gangsterism-annex-vigilantism as a negative model. Why do all media regularly broadcast and report on Bongo Flava? Ever more Tanzanians, of all ages, share with Kiswahili rappers the satisfaction of expressing themselves on social problems such as poverty and AIDS and exposing political corruption and indifference. An articulate form of pessimism is contagious and addictive, keeping up the belief in an uncompromised standpoint.

Abstract (F): Comment peut-on expliquer le succès croissant du hip hop tanzanien, le Bongo Flava, et les effets bénéfiques que de nombreuses gens espèrent en tirer ? Premièrement, il faut mentionner la pénétration même de cette musique, que l'on peut maintenant écouter dans les villes comme à la campagne. Les Tanzaniens qui n'ont pas les moyens d'acheter ou de copier les cassettes peuvent les écouter maintenant partout, à la radio mais aussi dans la rue, où des chansons protestataires sont diffusées par toutes sortes de haut-parleurs. L'importance des traditions vocales font que les Tanzaniens tendent à prendre les textes très au sérieux et de les interpréter très littéralement plutôt que de n'y voir que des produits de la culture juvénile. A cela s'ajoutent les tentatives de transformer le marché de la musique populaire au profit du Bongo Flava, utilisant l'ancien président Nyerere comme modèle positif et la culture américaine des gangsters et des justiciers privés comme modèle négatif. Cela explique le succès de cette musique sur les ondes nationales : de plus en plus de Tanzaniens sont d'accord avec les rappers Kiswahili qui s'expriment sur les grands problèmes sociaux comme la pauvreté et le SIDA et qui dénoncent la corruption et l'indifférence des politiciens. Le pessimisme très concerté de cette musique est contagieux et permet de maintenir des opinions sans compromission.

keywords: Bongo Flava, Nyerere, Tanzania, Kiswhali, protest song

 

 

Claiming Children's Rights: Children and the 'Culture of Constitutionalism' in Uganda's Primary School Music Festivals

 

 

Author: Kristen E. Cheney
Published: May 2005

Abstract (E): In efforts to educate the country's populace about the provisions of the 1995 constitution, the Ugandan government has co-opted children as their messengers in the National Primary School Music, Dance, and Drama Festival. In the festival, children act as symbols stewards of traditional culture and the nation's political future. While their performances are effective vehicles through which to spread a 'culture of constitutionalism,' children note the paradoxes of their own performances, in which they are coerced into conforming to idealized notions of free and happy childhoods under oppressive adult authority. In response, many utilize the festival stage to launch bold social critiques of the contradictions between traditional values and the new constitutionalism, especially in regards to children. They thus employ performative strategies to specifically promote children's rights.

Abstract (F): Afin d'informer la population rurale des dispositions de la nouvelle constitution de 1995, le gouvernement ougandais a coopté des enfants de l'école primaire pour faire passer le message à travers le Festival National de Danse, Musique et Théâtre. Lors de ce Festival, les enfants représentent aussi bien la culture traditionnelle que l'avenir politique de la nation. Bien que leur performance ait été un succès incontestable dans la diffusion d'un esprit constitutionnel, ces enfants n'ont pas manqué de voir le paradoxe qui est à la base de ces pièces dans lesquelles les pouvoirs publics les forçait à mimer le bonheur idéalisé d'une enfance sans contrainte. Aussi les performances ont-elles été utilisées aussi pour lancer des critiques sociales et pour mettre à jour les contradictions entre valeurs traditionnelles et esprit constitutionnel, surtout en ce qui concerne les droits des enfants.

keywords: Uganda, children, performance, children's rights, 1995 Constitution

 

 

 

Theme B: Images in Advertising

 
 

Guest edited by:

Claude Duée

 

In search of cognitively relevant Internet banners

 

 

Author: Francisco Yus
Published: May 2005

Abstract (E): Relevance theory (Sperber & Wilson, 1986/95) claims that human beings are biologically geared to obtaining the most relevant information from in-coming stimuli. The main claim of this essay is that Internet users also carry out this cognitive task when evaluating the relevance of the banners that they come across while surfing the net. All the banners are processed against the users (highly personal) background context of beliefs, expectations, interest, etc., but on paper we can hypothesise that banners which are connected with the users current task at hand are more likely to be clicked on, while other, unconnected banners are bound to be dismissed and be left unprocessed.

Abstract (F): La théorie de la pertinence (Sperber & Wilson, 1986/95) postule que les hommes sont biologiquement équipés pour sélection dans les stimuli l'information la plus pertinente. Cet essaie tente de démontrer que les utilisateurs d'Internet ne procèdent pas autrement face aux « banners » (messages publicitaires surimposés à l'écran) qu'ils rencontrent en surfant. Tous ces « banners » sont évalués à la lumière du profil personnel de chaque utilisateur, avec ses croyances, attentes, intérêts, etc. Cependant on peut émettre l'hypothèse théorique que les « banners » qui se rattachent à ce que l'utilisateur est en train de faire ou de chercher en ce moment, ont plus de chances d'être retenus, alors que dans d'autres cas l'utilisateur ne ressent pas le besoin de cliquer sur le nouveau message pour avoir plus d'information.

keywords: relevance theory, cognitive pragmatics, web advertising, banners, internet

 

 

L'analyse de trois publicités de cellulaires : Sony, Siemens, Nokia

 

 

Author: Claude Duée
Published: May 2005

Abstract (E): This article analyzes the printed (magazine and paper) advertisements of mobile phones. The constant transformations of this type of technology makes that producers, advertisers, and readers have to be approached in new ways. The article takes this necessity as its starting point and examines the advertisements from this viewpoint, focusing more precisely on what may cause the success of these images: rhetoric, identification, storytelling.

Abstract (F): Cet article a pour objectif l'analyse de publicités sur papier de cellulaires. Les modifications permanentes qu'ils subissent, nécessitent une approche différente tant du point de vue du producteur, que du publiciste, que du lecteur de la revue. C'est à partir de ces perspectives que nous étudierons les images publicitaires (causes possibles de leur réussite, la rhétorique, l'identification, la mise en récit).

keywords: Publicités, cellulaires, communication, image/texte, rhétorique

 

 

Male-perfume advertising in men's magazines and visual discourse in contemporary Britain : a social semiotics approach

 

 

Author: Eduardo de Gregorio Godeo
Published: May 2005

Abstract (E): This paper explores the construction of the visual discourse of male-perfume advertising in British men's magazines. Thus, the particularities of visual discourse are discussed first of all. Drawing upon social semiotics as an analytical framework, the article examines the articulation of the `new man´ in this form of print-media discourse, focusing on such visual dimensions as the visual structure of representation, the position of the viewer, aspects of modality and the meaning of composition. The results of this study are finally placed in the socio-cultural context accounting for the production and consumption of this form of visual discourse on masculinity in contemporary Britain .

Abstract (F): Cet article aborde l'analyse de la construction du discours visuel des annonces publicitaires de parfum pour homme dans les magazines masculins au Royaume-Uni. On y aborde avant tout les particularités de ce discours visuel au moyen de la sémiotique sociale. Celle-ci nous sert de modèle analytique pour étudier l'articulation du `new man´ dans ce type de discours médiatique, en insistant sur la dimension de l'aspect visuel : la structure visuelle de la représentation, la position du spectateur, la modalité et la signification de la composition. Les résultats de cette étude sont finalement situés dans le contexte socioculturel qui justifie la production et consommation de cette forme de discours visuel sur la masculinité dans la Grande-Bretagne d'aujourd'hui.

keywords: visual discourse, masculinity, male-perfume advertising, `new man´, social semiotics

 

 

 

Various

Reportage d'images / Images du reportage

 

 

Author: Julien Orselli et Philippe Sohet
Published: May 2005

Abstract (E): Recently, journalism has appeared in the world of non-fiction comics. In this essay, we will analyze how comics' narration encounters a crisis when trying to report events and otherness. We will take a closer look on the works of Philippe Squarzoni, Jacques Faton and Joe Sacco.

Abstract (F): Le grand reportage constitue un nouveau versant des récits factuels en bande dessinée. Dans cet article, nous analyserons la confrontation de la narration canonique de la BD à la relation de l'événement et de l'altérité. Nous nous pencherons plus précisément sur les albums de Philippe Squarzoni, Jacques Faton et Joe Sacco.

keywords: BD, reportage, témoignage, altérité, Faton, Squarzoni, Sacco

 

Africans in Portuguese America. Crossroads between worlds and practices of anti-globalisation

 

 

Author: Eduardo França Paiva (translation from Portuguese by Bart Vanspauwen)
Published: May 2005

Abstract (E): To globalise or to mundialise, in the past and in the present, does not stand as a synonym for standardisation and absolute passivity of people. In order to be able to demonstrate this, in this text, I decided to focus on the Africans and their descendents in Portuguese America. I wish to point out how the African slaves transported parts, that would be maintained more or less untouched, of their original world to the west; and, likewise, how these people constructed forms of sociability in those overseas places that allowed for the co-existence of the old and the new, of tradition and adaptation, of the hybrid and the impermeable.

Abstract (F): La globalisation ou mondialisation n'a jamais été, et n'est du reste toujours pas, synonyme de standardisation absolue, ni de passivité de la part des gens. Afin d'étayer cette thèse, je voudrais donner ici l'exemple des Africains et de leurs descendants en Amérique lusophone. D'une part, je voudrais démontrer que les esclaves africains sont parvenus à emporter, puis à conserver bien des aspects de leur mode de vie original. D'autre part, je voudrais montrer aussi que ces esclaves ont su construire des formes de vie sociale qui ont su permettre la coexistence de l'ancien et du nouveau, de la tradition et de l'adaptation, de l'hybride et de l'authentique.

keywords: slavery, Africa, Brasil, hybridity, coexistence

 

Is Modernism Thinkable Outside Postmodernism? Or: How To Write Literary History?

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2005

Abstract (E): In the field of literary studies, Modernism is often studied as if Postmodernism had never taken place. This article suggests that this refusal is a paradoxical form of dehistoricization and tries to make a plea for a different approach.

Abstract (F): Dans le domaine des études littéraires, le modernisme est souvent étudié en lui-même, comme si le postmodernisme n'avait jamais eu lieu. Le présent article part de l'idée que ce refus est une manière paradoxale de mettre l'histoire entre parenthèses et fait quelques propositions pour une nouvelle approche des rapports entre modernisme et postmodernisme.

keywords: keywords: modernism, postmodernism, dehistoricization, literary studies

 
 

Reviews

Cahiers Raymond Roussel 2, "Formes, images et figures du texte roussellien"

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2005

Cahiers Raymond Roussel 2
"Formes, images et figures du texte roussellien" (textes réunis par Anne-Marie Amiot et Christelle Reggiani)
Paris-Caen, éd. Minard, 2004
ISBN 2-256-910741

 

New York et l'art moderne. Alfred Stieglitz et son cercle (1905-1930)

 

 

Author: Jan Baetens
Published: May 2005

New York et l'art moderne. Alfred Stieglitz et son cercle (1905-1930). Catalogue d'exposition (Paris, musée d'Orsay, 18 oct.2004-16 janv. 2005, Madrid, Reina Sofia, 10 févr.-16 mai 2005)
Commissaires généraux : Serge Lemoine, Ana Marinez de Aguilar
Commissaires scientifiques : Françoise Heilbrun, Danielle Tilkin

 

Arjen Mulder, Understanding Media Theory. Language, Image, Sound, Behavior.

 

 

Author: Rudi Laermans
Published: May 2005

Review of Arjen Mulder, Understanding Media Theory. Language, Image, Sound, Behavior.
Rotterdam :V2_Publishing/NAi Publishers, 2004, 217 pages
for distribution outside The Netherlands and Belgium , see http://publishing.v2.nl

 

Carol Vernalis, Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context

 

 

Author: Heidi Peeters
Published: May 2005

Carol Vernalis, Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context
New York , Colombia University Press, 2004 ISBN 0-231-11799-X (pbk.)

 

How Images Think: Response to a Review by Jan Baetens

 

 

Author: Ron Burnett
Published: May 2005

How Images Think: Response to a review by Jan Baetens (Image [&] Narrative, Issue 10, February 2005)

 

 

 

 

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