European Locations Dreamed with a Limited Imagination

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Samantha Donnelly

Abstract

Abstract: This visual essay develops the idea of the artefact’s ability to suggest, imply or initiate a narrative or string of narrative associations.

         European Locations Dreamed with a Limited Imagination is a series of images of the same quotidian objects composed differently and photographed from a variety of angles. These common, modern, mass-produced objects range from a reel of cotton and a bull-dog clip to a marble and a gold cup-cake case. Individually these mass produced, cheap objects suggest only ‘use-value’. Here, however, they become representative of possible locations. This sensibility is steered further by the use of simplistic text; these objects appear as though they are advertisements for European getaways.

         This essay continues Donnelly's interest in the use of found objects, especially the mass-produced, to create tableaux. Her work is made in the studio over a period of time, through questioning, re-phrasing and re-working a range of sculptural matter: household wares, imported fashion bargains and second-hand finds. Donnelly’s methods of production give her work a strong sense of time which mirrors conventions found in popular culture – editing, cropping, elimination, montage and narration.

 

Résumé: Cet essai visuel interroge la capacité de l'objet de suggérer, impliquer, ou susciter un récit ou une chaîne d'associations narrative. European Locations Dreamed with a Limited Imagination est une série d'images des mêmes objets quotidiens, vus différemment et photographiés de plusieurs points de vue. Ces objets banals, modernes, produits en masse, sont d'une grande diversité: une pelote de coton, une laisse de chien, une bille, un moule de pâtisserie, etc. Pris un à un, ces objets tout à fait "cheap" ne semblent avoir d'autre valeur que leur valeur d'usage. Toutefois, dans la présentation qui en est donnée ici, leur valeur change. La sensibilité du lecteur  à leur égard se voit encore renforcée par l'usage de légendes un peu simplistes, qui en font des publicités pour des excursions en Europe. L'essai prolonge l'intérêt de l'artiste pour le réemploi d'objets trouvés, produits à l'échelle industrielle mais capables de s'intégrer à des tableaux. Le travail de Donnelly, qui a lieu dans son atelier, consiste à interroger, manipuler, reformuler toute une série d'objets sculpturaux: appareils domestiques, bonnes affaires liées au monde de la mode, objets de seconde main. Les méthodes de travail de Donnelly donnent à son travail un sens aigu du temps, ce qui est aussi une façon de jouer avec des conventions empruntées à la culture populaire: récriture, sélection, suppression, montage et narration.

 

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Samantha Donnelly, Manchester

Samantha Donnelly

is an artist living and working in Greater Manchester. Solo exhibitions include Compendium, Vitrine Gallery, London (2010) and Sheer Sliver, Ceri Hand Gallery, Liverpool (2009). Recent group exhibitions include The Shape We're In, Zabludowicz Collection, London (2011), Perhaps Something, Perhaps Nothing, Leeds Met Gallery (2009) and Collage London/New York, FRED Gallery, London (2009). Donnelly will feature in a group exhibition Passages at the CASS Sculpture Foundation in Autumn 2011 and will be presenting new work at Volta 7, Basel in June 2011. She will have a solo exhibition at the Cornerhouse Gallery, Manchester in 2012.