Staging the Uncanny: Phantasmagoria in Post-Unification Italy

Morena Corradi

Abstract


Abstract: The strapresent text discusses the separation between the natural sciences and the public sphere around the end of the 19th century, focusing on popular shows in which spirits are evoked with technical media. The main focus is on the theatrical spectacles in the Milanese Randegonda Theatre, in which scientists, magicians and magnetists shared the stage. In Italy, these phantasmagorias were closely related to the political rhetoric of that time, as can be gathered from the discourse in political journals of the 1860-1870s in Italy.

 

Résumé : Ce texte porte sur la séparation entre les sciences naturelles et  la sphère publique autour de la fin du 19e siècle, par le biais de spectacles populaires dans lesquels des esprits sont évoqués à l’aide de médias techniques. Le point d’intérêt principal concerne les spectacles théâtraux du Théâtre milanais ‘Randegonda’, où des scientifiques, des magiciens et des spécialistes du magnétisme partageaient la scène. En Italie, ces fantasmagories étaient intimement liées au discours politique de l’époque, comme le prouvent les textes publiés dans des journaux politiques italiens des années 1860-1870.


Keywords


"phantasmagoria", "Italy", "political discourse", "rationality vs. superstition", "journalism"

Full Text: PDF

Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X