Engführung as a Case Study of Paul Celan’s Poetics of the Uncanny

Vita Zilburg

Abstract


Abstract: This essay examines the similarities between the Uncanny and the Russian formalist notion “ostranenie” in the case of Paul Celan. Beginning with a consideration of the concept of ostranenie as a literary technique, the relevance of ostranenie for the hermetic writing of Celan is discussed, arguing that hermetic writing can be seen as a technique of de-familiarisation in the Russian formalists’ sense. The essay introduces prosopopeia as one of the central figurative devices of defamiliarisation in Celan's poetry. This figure can be read as the key to the unique experience of time that his writing offers.

 

Abstract: Le présent article analyse les points communs entre la notion d'inquiétante familiarité ("uncanny") et une notion empruntée au formalisme russe, défamiliarisation ou "ostranenie". Il part d'une discussion de l'ostranenie comme technique littéraire, puis s'interroge sur la pertinence du concept pour l'écriture hermétique de Paul Celan, l'hermétisme étant une variante possible de la défamiliarisation. Enfin, l'article examine la figure de la prosopopée comme figure fondamentale de la défamiliarisation dans la poésie de Celan et suggère qu'elle peut être lue comme une des clés de la singulière expérience du temps révélée par l'écriture du poète.

 


Keywords


"ostranenie", "Paul Celan", "de-familiarization", "prosopopoeia", "memory"

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Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X