Medial Techniques of the Uncanny and Anxiety

Michaela Wünsch

Abstract


Abstract: The following article deals with techniques of the uncanny that are used in horror films, particularly in the stalker film, Halloween. The concrete device of framing will first be situated in the context of medial technology and mediality, not least the mediality of the television set and its resultant uncanny aspects. Distinctions will then be made between the uncanny and anxiety with regard to the effects of framing, especially in relation to the objects within the frame and the specific status of the frame. The final part of the article will contextualise this discussion in relation to the concept of “Whiteness”, understood as an object of anxiety, and its application to the figure of the serial killer.

 

Résumé: L’article suivant traite des techniques de l’inquiétante étrangeté qui sont engagées dans des films d’épouvante, en particulier dans le film de harcèlement Halloween. Le procédé concret du cadrage sera d’abord situé dans le contexte de la technologie médiale et de la médialité, surtout la médialité du plateau de télévision et les aspects étranges qui en résultent. Dans un second temps, il sera question de distinguer l’inquiétante étrangeté et l’anxiété en rapport avec les effets du cadrage, en particulier en relation avec les objets encadrés et le statut spécifique du cadre. La dernière partie de l’article contextualise cette discussion à la lumière du concept de « Blancheur », entendu comme un objet d’anxiété, et de son application à la figure du tueur en série.


Keywords


"Horror film", "Halloween", "The Wolf Man", "framing", "expectation", "anxiety"

Full Text: PDF

Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X