From Thought to Modality: A Theoretical Framework for Analysing Structural-Conceptual Metaphors and Image Metaphors in Film

Maarten Coëgnarts, Peter Kravanja

Abstract


Abstract (E): This article sets out to discuss the subject matter of conceptual metaphor in film. The first section provides the reader with a theoretical framework for analysing conceptual metaphor in film. In particular we want to shed light on the following questions: how can a metaphor be identified? What is the difference between a structural-conceptual metaphor and an image metaphor? What are the modes in which the metaphor can manifest itself? What is a visual metaphor and how does it differ from a filmic metaphor? In dealing with these questions, we shall offer the reader a classification of six features, which can be helpful to identify and interpret metaphor in film. In the second section we shall validate these considerations by subjecting them to an empirical discussion. We shall first analyse two examples of structural-conceptual metaphors in film, followed by a discussion of monomodal and multimodal manifestations of image metaphors. Finally, we shall demonstrate their interaction by showing how image metaphors can help activate other structural-conceptual metaphors.

 

Abstract (F): Cet article concerne la métaphore conceptuelle au cinéma. La première partie offre un cadre théorique pour analyser la métaphore conceptuelle. En particulier, nous cherchons à formuler des réponses aux questions suivantes : Comment la métaphore peut-elle être identifiée ? Quelle est la différence entre une métaphore structurelle-conceptuelle et une métaphore imagée (en anglais : image metaphor) ? Dans quels modes la métaphore peut-elle se manifester ? Qu'est-ce une métaphore visuelle et comment diffère-t-elle d'une métaphore filmique ? En répondant à ces questions, nous offrirons au lecteur une taxinomie de six aspects qui peuvent être utiles pour identifier et interpréter la métaphore au cinéma. Dans la deuxième partie nous appliquerons ces observations à une discussion empirique. Nous analyserons d'abord deux exemples de métaphores structurelles-conceptuelles au cinéma, suivis par une discussion au sujet de versions monomodales et multimodales de métaphores imagées. Enfin, nous montrerons leur interaction en indiquant comment des métaphores imagées peuvent aider à activer d'autres  métaphores structurelles-conceptuelles.

 


Keywords


filmic metaphor, conceptual metaphor, image metaphor, monomodal and multimodal metaphor

Full Text: PDF

Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X