Invented Images: Photography, Experience, and History in Sofi Oksanen’s Novels

Main Article Content

Markku Lehtimäki

Abstract

Abstract


The supposed referential power and testimonial value of photographs often becomes suspect in (post)modernist fiction or historiographic metafiction. On the one hand, invented or fabricated photographs are often used for propagandistic purposes when the “official” history is being written and documented. On the other hand, personal and family photos may only be mental images and part of traumatic memories in narrative fiction, but they still tell individual experiential stories beyond those official histories. In her novels Purge (2008) and When the Doves Disappeared (2012), Finnish-Estonian author Sofi Oksanen represents the history of twentieth-century Estonia as constructed in textual documents and in visual materials such as photographic images. In addition to discussing the use of photographs in her narrative fiction, this essay focuses on the production of the meaning of photographs in Estonia’s specific historical, social, and cultural contexts.


Résumé


Le pouvoir référentiel supposé des photographies et leur valeur de témoignage sont souvent remis en question dans la fiction (post)moderne ou la métafiction historiographique. D’une part, les photographies inventées ou forgées sont souvent utilisées à des fins de propagande lorsque l’histoire « officielle » est écrite et documentée. D’autre part, les photos de famille personnelles peuvent être de simples images mentales et faire partie de souvenirs traumatiques dans la fiction narrative, mais elles n’en racontent pas moins des histoires individuelles vécues au-delà de ces histoires officielles. Dans ses romans Purge (2008) et When the Doves Disappeared (2012), l’auteure finno-estonienne Sofi Oksanen met en scène l’histoire d’une Estonie du vingtième siècle telle qu’elle est construite dans les documents textuels et dans les matériaux visuels tels que les images photographiques. En plus d’interroger l’utilisation des photographies dans sa fiction narrative, cet essai se concentre sur la production de la signification des photographies dans les contextes spécifiques à l’Estonie d’un point de vue historique, social et culturel.

Article Details

Section
Thematic Cluster