A Cinema of Modernist Poetic Prose: On Antonioni and Malick

Peter Verstraten

Abstract


Abstract

In his essay “The ‘Cinema of Poetry’” (1965), Pier Paolo Pasolini claimed that cinema might be apt for exploring a ‘poetic’ style, because the medium has an “irrational nature”. Due to a slippage of terms, however, Pasolini does not so much come to define a ‘cinema of poetry’, but he will examine the conditions of a ‘free indirect discourse’ in cinema instead. As a consequence, I will follow John Orr’s suggestion to read the essay as an attempt to draw analogies between cinema and the poetic prose of modernist fiction. Examples of (‘hardcore’) free indirect discourse in literature, taken from Virginia Woolf’s To the Lighthouse, will be read in tandem with scenes from films by Michelangelo Antonioni and by Terrence Malick.

Résumé

Dans son essai "Le 'cinéma de poésie'" (1965), Pier Paolo Pasolini a affirmé que le cinéma pourrait être apte à l’exploration d’un style ‘poétique’, parce que le medium a un ‘caractère irrationel’. En raison d’un glissement des termes, cependant, Pasolini n’en sera pas pour autant venu à définir un ‘cinéma de poésie’, mais à la place il aura examiné les conditions d’un ‘discours indirect libre’ dans le cinéma. En consequence, je vais suivre la suggestion de John Orr de lire l’essai comme une tentative d’établir des analogies entre le cinéma et la prose poétique de la fiction moderniste. Des exemples de (‘hardcore’) discours indirect libre dans la littérature, empruntés à La Promenade au phare de Virginia Woolf, seront  lus en tandem avec des scènes de films de Michelangelo Antonioni et de Terrence Malick.


Keywords


Poetic style in cinema – free indirect discourse – ambiguous focalization – freefloating voice-over

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Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X