Structures of Unemployment and their Filmic Figuration Towards a Political Poetics

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Guido Kirsten

Abstract

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In this article, the author argues for an extension of David Bordwell’s historical poetics in order to better understand cinema’s politico-discursive dimension. Against too narrow a conception of filmmaking, which focuses exclusively on stylistic and narrative questions, cinema’s social semantics should also be taken into consideration. Taking two films as examples, Kirsten demonstrates how a political poetics might can proceed without losing sight of formal devices. He demonstrates how découpage and montage work together in the first part of Kuhle Wampe (Slatan Dudow, 1932) to suggest a certain reading of the young unemployed worker’s suicide. Furthermore, he argues how the ordering of events – the early placement in the film of the suicide scene – is politically meaningful. Kirsten’s second example, the Spanish film Los lunes al sol (Fernando Léon de Aranoa, 2002), also deals with the theme of unemployment, however the two films differ in both their historical context and in the chosen means of cinematic discourse. Less explicitly political than Kuhle Wampe, Arranoa’s film nevertheless implies a fairly clear assessment of the protagonists' situation and its causes. Kirsten shows that the film, on the one hand, achieves an « sociography of unemployment in fictional-filmic form » with the help of a multiple protagonist ensemble, where each character stands for a different attitude towards their situation. On the other hand, however, it makes the most prominent and most sympathetic character the inner diegetic commentator of the events, thus suggesting a political evaluation.


Keywords


unemployment, sociography, poetics, politics, cinema, multiple protagonist film


Résumé


Dans cet article, l’auteur propose d’étendre la poétique historique de David Bordwell pour mieux comprendre la dimension politique du cinéma. À une conception trop étroite, centrée uniquement sur les questions stylistiques et narratives, répond une sémantique sociale du cinéma. À partir de deux exemples, Kirsten montre comment une poétique politique peut agir sans perdre de vue les dispositifs formels. Il montre comment le découpage et le montage fonctionnent ensemble dans la première partie de Kuhle Wampe (Slatan Dudow, 1932) pour suggérer une lecture du suicide du jeune chômeur. En outre, il affirme que la chronologie des événements – le fait que le suicide intervienne tôt dans le récit – fait politiquement sens. Même si le second exemple, le film espagnol Los lunes al sol (Fernando Léon de Aranoa, 2002) traite aussi du chômage, les deux films diffèrent profondément. Moins ouvertement politique que Kuhle Wampe, le film d’Arranoa n’établit pas moins clairement la situation du protagoniste et ses causes. Kirsten montre que ce film développe une « sociographie du chômage sous la forme d’une fiction cinématographique » à l’aide d’un ensemble de protagonistes, où chacun exemplifie une attitude possible envers leur situation. Le film fait pourtant du personnage principal, qui est le plus aimable, celui qui commente les événements de l’intérieur, suggérant ainsi un point de vue politique.


Mots-clés


chômage, sociographie, poétique, politique, cinéma, film aux protagonistes multiples

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