Adapting Clive Barker

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Nicolas Labarre

Abstract

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This text examines the American comics produced around the Clive Barker brand during the author’s rise to fame in the late 1980s and early 1990s, in particular the mini-series Tapping the Vein (Eclipse, 5 issues, 1989-1990) and the open-ended series Clive Barker’s Hellraiser (Epic/Marvel Comics, 20 issues, 1989-1992). It examines the way both publishers used specific illustrative styles to articulate the emerging Barker transmedia brand with existing publishing and readerly practices in comics. The text calls attention to the role played by such of a collective graphic style – as opposed to the oft-examined individual graphic choices – in shaping and framing such adaptations.


Keywords: Comics, adaptation, horror, style, painting



Résumé
Cet article s’intéresse aux comics produits aux États-Unis à partir de l’oeuvre et de l’image de marque du romancier d’horreur Clive Barker à la fin des années 1980 et au début des années 1990 : en particulier la mini-série Tapping the Vein (Eclipse, 5 numéros, 1989-1990) et la série Clive Barker’s Hellraiser (Epic/Marvel Comics, 20 numéros, 1989-1992). Le texte analyse la façon dont les deux éditeurs concernés – Eclipse et Marvel – ont utilisé le nom de Barker, alors en passe de devenir une étiquette transmédiatique, pour produire des comics en prise avec les transformations du marché de la bande dessinée aux États-Unis. L’article s’intéresse particulièrement à la notion de style graphique collectif, plutôt qu’individuel, et à la façon dont ce style a pu devenir une caractéristique définitoire de ces adaptations.


Mots-clés: Comics, adaptation, horreur, style, peinture

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Various Articles